سنجش معیارهای ارزیابی و تولید کتابهای گویا از دیدگاه کاربران
(ندگان)پدیدآور
چهرقانی, مریمفهیم نیا, فاطمهنقشینه, نادرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش شناخت و معرفی مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا از دیدگاه کاربران است. روش/ رویکردپژوهش: این پژوهش از لحاظ روششناسی در زمرۀ پژوهشهای کمّی قرار دارد و از روش پیمایش بهره میبرد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است، جامعۀ آماری، کاربران کتابهای گویای سایت آدیولیب هستند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از این مطلب بود که 81 معیار در ذیل 12 ملاک مزیت، انگیزۀ کاربرد، معیار انتخاب، موضوع مورد علاقه، ویرایش، روایت، موسیقی و صداسازی، تقطیع و نامگذاری، ویژگی و کیفیت صدا، قالب انتشار، شیوۀ دسترسی و جستوجو و اطلاعات کتابشناختی (که از کنار هم قرار گرفتن معیارهای مرتبط با هم تشکیل شدهاند) در معرض نظر کاربران قرار گرفت و از این میان معیارهای دریافت فایل اینترنتی دانلودشدنی و انتقال به یک دستگاه پخش صوت، انتقال صحیح لحن جمله توسط راوی، فن بیان صحیح راوی، قابلیت اجرا در انواع دستگاههای پخش صوت، صدای مطلوب و دلنشین راوی، تناسب جنس صدا و لحن راوی با نوع متن، امکان جستوجوی کتاب گویا بر اساس موضوع، انتخاب کتاب گویا متناسب با سلیقه و نیاز شخصی، استفاده از موسیقی در آثار کودکان و دریافت کتابهای گویای رایگان از اینترنت بیشترین اهمیت را دارند. اصالت/ ارزش: نتایج این تحقیق برای اولین بار معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا را از دیدگاه کاربران مشخص کرد. مشارکتکنندگان مصادیقی از این معیارها را عرضه کردند که توجه به آنها در تولید کتابهای گویا موجب افزایش کیفیت تولیدات میشود.
کلید واژگان
کاربر کتاب گویاکتاب گویا
معیار ارزیابی
معیار تولید
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهراندانشیار دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
استادیار دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران




