• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 47, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 47, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش کیفیت خدمات ارائه شده به وسیلۀ کتابخانه‌های دانشگاهی در افزایش اعتماد دانشجویان به آن (مورد مطالعه: کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    فهیم نیا, فاطمهمنطق, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    501.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاهی نقش اساسی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دارند، از این رو کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهند نیز تأثیر مهمی بر اعتماد دانشجویان به آنها دارد. در پژوهش حاضر کیفیت خدمات ارائه شده به وسیلۀ کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران و نقش آن در اعتماد دانشجویان به آن (اعتماد نهادی) بررسی شده است. روش‌شناسی: این پژوهش با روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامۀ ساخت‌یافته بین دانشجویان دانشگاه تهران انجام گرفته و تعداد نمونه 437 نفر بوده است که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که متغیرهای مستقل تحقیق شامل «کیفیت خدمات، رضایت‌مندی، ارزشیابی اثربخشی خدمات، و انتظارات از خدمات» رابطۀ معناداری با متغیر وابستۀ «اعتماد نهادی» دارد. از این میان، دو متغیر «رضایت‌مندی» و «کیفیت خدمات» دارای قوی‌ترین رابطه است. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می‌دهد که متغیرهای مستقل واردشده در معادلۀ رگرسیون‎ْ‎‏، 54 درصد از واریانس متغیر وابسته (اعتماد نهادی) را پیش بینی می‌کنند. اصالت / ارزش: پژوهش حاضر اولین پژوهشی است که به بررسی نقش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی در میزان اعتماد نهادی دانشجویان به کتابخانه پرداخته است. سنجش و اندازه‌گیری اعتماد دانشجویان به کتابخانه و عوامل مؤثر بر آن از قبیل کیفیت خدمات، نقش بسیار مهمی در پیشرفت و بهبود امور کتابخانه‌ها دارد.
    کلید واژگان
    اعتماد نهادی
    انتظار‌ها از خدمات
    رضایت‌مندی کتابخانه‌های دانشگاهی
    کیفیت خدمات

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-06-22
    1392-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران

    شاپا
    1338-1026
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jlib.2013.36415
    https://jlib.ut.ac.ir/article_36415.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/456708

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب