رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل
(ندگان)پدیدآور
زاهد بابلان, عادلخالق خواه, علیحسنی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی با اضطراب پژوهش در معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل می باشد. پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعهی آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل درسال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامهی سواد اطلاعاتی دوئل ( 1994) و پرسشنامه-ی اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید اساتید و صاحبنظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامهی مدیریت زمان (83/. )، برای پرسشنامهی سواد اطلاعاتی (89/.) و برای پرسشنامهی اضطراب پژوهش (35/.) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمونt تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط بهگونهای معنیدار بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط بهگونهای معنیدار پایین تر است و روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آنها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی پیش بینی کننده معکوس معنی دار اضطراب پژوهش است. و از میان هفت بعد سواد اطلاعاتی، تفسیر،ترکیب و استفاده از اطلاعات رابطهی پیشبینی کنندهی معکوس معنی دار اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده می باشد.
کلید واژگان
مدیریت زمانسواد اطلاعاتی
اضطراب پژوهش و معلمان پژوهنده
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلیعضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
;دانش اموخته کارشناسی ارشد تحقیقات اموزشی دانشگاه محقق اردبیلی




