• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 52, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 52, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل

    (ندگان)پدیدآور
    زاهد بابلان, عادلخالق خواه, علیحسنی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    952.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی با اضطراب پژوهش در معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل می باشد. پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل درسال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه‌ای و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه‌ی مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامه‌ی سواد اطلاعاتی دوئل ( 1994) و پرسشنامه-ی اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها به تأیید اساتید و صاحب‌نظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامه‌ی مدیریت زمان (83/. )، برای پرسشنامه‌ی سواد اطلاعاتی (89/.) و برای پرسشنامه‌ی اضطراب پژوهش (35/.) به دست آمد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها ازآزمونt تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار پایین تر است و روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آن‌ها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی پیش بینی کننده معکوس معنی دار اضطراب پژوهش است. و از میان هفت بعد سواد اطلاعاتی، تفسیر،ترکیب و استفاده از اطلاعات رابطه‌ی پیش‌بینی کننده‌ی معکوس معنی دار اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده می باشد.
    کلید واژگان
    مدیریت زمان
    سواد اطلاعاتی
    اضطراب پژوهش و معلمان پژوهنده

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
    عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
    ;دانش اموخته کارشناسی ارشد تحقیقات اموزشی دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    1338-1026
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jlib.2019.213459.1119
    https://jlib.ut.ac.ir/article_69600.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/456703

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب