بررسی روابط بین ویژگیهای عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی تهران
(ندگان)پدیدآور
فضیلت (نویسنده مسئول), مریمفهیم نیا, فاطمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف مقاله حاضر کشف روابط بین ویژگیهای عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی میباشد.
روش: روش پژوهش پیمایشی است و از 4 نوع پرسشنامه (بررسی وضعیت کتابخانه، بررسی ویژگیهای مدیر، دبیر، و کتابدار) استفاده شده است. جامعه پژوهش، مدارس متوسطه دخترانه مناطق 6 (نماینده مناطق مطلوب) و 15 (نماینده مناطق نامطلوب) آموزشی تهران است. دادههای بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شدهاند.
یافتهها: بین هیچ یک از ویژگیهای مورد بررسی مدیران جامعه با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه معنیداری وجود ندارد. بین میزان رضایت کتابدار از کتابخانه مدرسه خود و همچنین بین گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت کتابداری توسط کتابدار با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. بین روش تدریس دبیران نیز با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.
کلید واژگان
آموزش و پرورش تهران.عناصر آموزشی مدرسه
کتابخانه آموزشگاهی
کتابدار
مدیر دبیر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran