سطح سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی دانشجویان بر اساس استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی
(ندگان)پدیدآور
برقی, عیسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به گسترش روزافزون کاربران شبکههای اجتماعی، این شبکهها به بخش اساسی در زندگی کاربران تبدیل شدهاند و تأثیرات مهمی در حوزههای علمی، اجتماعی، فرهنگی کاربران دارند. هدف این پژوهش، تعیین تفاوت دانشجویان از جهت سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی است. مواد و روش: جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی در سال1396-1395 در نظر گرفته شد که با استفاده از فرمول کوکران 365 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و نمونهگیری با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی صورت گرفت. اطلاعات لازم جهت دستیابی به نتایج، از طریق پرسشنامههای سواد اطلاعاتی اشرفیریزی و همکاران(1390)پرسشنامه انگیزش پژوهشی صالحی(1390) و پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری spss20 و LISRAL8.5 براساس آزمونهای همبستگی، مانوا و تابع تشخیص انجام گرفت.یافتهها: با توجه به نتایج پژوهش، ارتباط شبکههای اجتماعی با سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی به ترتیب برابر با 46/0 و 36/0 به دست آمد. در بررسی تفاوت دو جنس، اختلاف در متغیر انگیزش پژوهشی معنادار نشان داده شد. در تفکیک دانشجویان از لحاظ انگیزشی، سه گروه تشخیص داده شد که انگیزش درونی5درصد، انگیزش بیرونی3/0 درصد و بی انگیزگی 1/11درصد را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: براساس یافتههای این تحقیق، دانشآموختگان برای بهرهمندی از شبکههای اجتماعی در کسب آگاهی و اطلاعات لازم است که هدف و انگیزه خود را در مسیر استفاده از این شبکهها تعیین نمایند.
کلید واژگان
سواد اطلاعاتیانگیزش پژوهشی
شبکه های اجتماعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran




