رتبهبندی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع و صنعتی به روش تاپسیس
(ندگان)پدیدآور
سهیلی, فرامرزسیدی طاجار, حسیبهحسینی, مهدیاحمدی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: نظر به اهمیت کتابخانههای مرکزی دانشگاهها و لزوم شناسایی نقاط ضعف و قوت و ایجاد رقابت بین آنها در ارائه خدمات بهتر، هدف پژوهش حاضر ارزیابی و رتبهبندی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع و صنعتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به روش تاپسیس است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی-توصیفی انجام شدهاست. جهت تعیین معیار و وزندهی شاخصها از تکنیک مقایسه زوجی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانشگاههای جامعی که رتبه 1تا 40 و دانشگاههای صنعتی که رتبه 1 تا 10 را در رتبهبندی سال 95- 1394 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کسب کرده بودند. تعداد 50 کتابخانه انتخاب شده، 27 دانشگاه تمایل به شرکت در پژوهش و رتبهبندی شدن داشتند. روشهای آماری شامل آمار توصیفی برای محاسبه شاخصها، تکنیک مقایسه زوجی برای تعیین وزن شاخص و معیارها، و تکنیک تاپسیس برای رتبهبندی بود.یافتهها: یافتههای حاصل از ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه نشان داد که کتابخانهها در شاخص ارتباط و همکاری، برنامه ریزی، خدمات، آموزش، دسترسپذیری و مدیریت در وضعیت مطلوبتری نسبت به امکانات، بودجه، کارکنان و منابع قرار دارند. نتایج رتبهبندی نیز نشان داد که کتابخانههای دانشگاه ارومیه، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و شیراز به ترتیب رتبههای اول تا سوم را کسب کردهاند.نتایج: نتایج بیانگر آنست که کتابخانه دانشگاه ارومیه در محاسبه شاخصها بیشترین میزان نزدیکی را به راهحل ایدهآل مثبت داشته و در مطابقت با استانداردها در جایگاه نخست قرار گرفته است. دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز در جایگاه آخر قرار گرفته است.
کلید واژگان
ارزیابی کتابخانهرتبهبندی کتابخانه
کتابخانه دانشگاه
تاپسیس
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نوردانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیامنور کرمانشاه
دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی – استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی – رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی




