فرایند تغییر برنامهریزی شده در چارچوب نظریه میدانی لوین، نظریه چسبندگی دانش و آموختهزدایی: مطالعه موردی طرح تجمیع کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد
(ندگان)پدیدآور
آخشیک, سمیه ساداتپریرخ, مهریدیانی, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان تأثیر ابعاد فردی و سازمانی بر ایجاد مقاومت در برابر فرایند تغییر برنامهریزی شده با توجه به نقش آموختهزدایی و چسبندگی دانش در طرح تجمیع کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با شیوه پیمایشی و رویکرد ترکیبی در گردآوری دادهها و بر پایه مطالعه موردی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را سه گروه تشکیل دادند؛ کتابداران (40 نفر)، مدیران میانی (11 نفر) و مدیران ارشد (5 نفر) کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد. ابزارهای گردآوری دادهها از این سه گروه شامل پرسشنامه، بحث گروهی متمرکز و مصاحبه به تفکیک سه مرحله انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد بود. یافتهها: در دو مرحله انجمادزدایی و اجرای تغییر، در بعد فردی، نیروهای پیشبرنده بیش از نیروهای بازدارنده بود اما در بعد سازمانی، نیروهای بازدارنده بر نیروهای پیشبرنده غلبه داشتند. برآیند کلی نیروهای این دو مرحله، منفی و نشاندهنده غلبه نیروهای بازدارنده در زمان پیش از تجمیع و هنگام اجرای آن است. افزون بر آن، مشخص شد که در مرحله انجماد مجدد، در هر دو بعد فردی و سازمانی، نیروهای پیشبرنده بیش از نیروهای بازدارنده بوده و برآیند نیروهای مربوط به این مرحله مثبت است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به تقویت این استنباط نظری کمک کرد که در جامعه مورد پژوهش، "عوامل سازمانیِ چسبندگی دانش در مقایسه با عوامل فردی آن، تأثیر بیشتری بر ایجاد مقاومت در برابر تغییر برنامهریزی شده داشته است". از دستاوردهای این پژوهش، تأیید ارتباط میان آموختهزدایی، چسبندگی دانش و تغییر سازمانی است.
کلید واژگان
چسبندگی دانشآموختهزدایی
مقاومت در برابر تغییر
تغییر برنامهریزی شده
دانشگاه فردوسی مشهد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمیاستاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.




