تبیین رابطه رقابت در بازار محصول با مدیریت سود شرکتها (شواهدی از اقلام تعهدی اختیاری)
(ندگان)پدیدآور
بحری ثالث, جمالپاکمرام, عسگرقادری, قدرتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رقابت بهعنوان یک مکانیزه زیرساختی در شرکتها هست که به شرکت توانایی ایجاد هرگونه شوکهای هزینه به مشتریان، کاهش نوسانهای جریانهای نقدی و درنتیجه کاهش نیاز به دستکاری سود را میدهد. پژوهش تجربی حاضر درصدد آن است تا بر اساس مطالعات قبلی لاکسمانا و همکاران (2014)، رابطه شاخصهای لرنر، لرنر تعدیلشده و هرفیندال هریشمن را با مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی(مدیریت حسابداری سود) ارزیابی نماید. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1385 تا 1392 و دادههای موردمطالعه این پژوهش شامل 816 سال- شرکت می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی، علّی و پس رویداری و روش آزمون فرضیهها، رگرسیون خطی چند متغیره است. نتایج نشان میدهد که شاخص دوم رقابت در بازار محصول(شاخص لرنر) و شاخص سوم(شاخص لر نر تعدیلشده) با مدیریت حسابداری سود رابطه معنیداری دارد. همچنین، رابطه معنیدار شاخص هرفیندال هریشمن با مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی مشاهده نگردید.
کلید واژگان
رقابت در بازار محصولمدیریت حسابداری سود
اقلام تعهدی اختیاری
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتIslamic azad university
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه،ارومیه ، ایراناستادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،بناب، ایران
دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب ،ایران
شاپا
2228-59382322-1321




