رکـود اقتصـادی و مدیریـت سـود
(ندگان)پدیدآور
باغومیان, رافیکمحمدی, حجتطاهری, منصورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر رکود اقتصادی (رشد منفی تولید ناخالص داخلی[i]) بر مدیریت سود شرکتها است. نمونه پژوهش شامل 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1393 بوده است.در این پژوهش برای سنجش مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی، از مدل تعدیلشده جونز استفاده شده است.تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که میان رکود اقتصادی و مدیریت سود شرکتها، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، با افزایش رشد منفی تولید ناخالص داخلی، مدیران شرکتها اقدام به مدیریت سود بیشتری میکنند تا بابهتر نشان دادن وضعیت مالی شرکت مانع از ورشکستگی شوند. علاوه بر این، نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که نوسانهای تولید ناخالص داخلی بهعنوان یکی از متغیرهای کلان اقتصادی میتواند برمدیریت سود تاثیرگذارباشد. به عبارت دیگر علاوه بر انگیزه های مدیریت سود مانند پاداش ، می توان رکود اقتصادی را یکی از عوامل تاثیر گزار بر مدیریت سود دانست.
کلید واژگان
مدیریت سودنوسانهای تولید ناخالص داخلی
رکود اقتصادی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتIslamic azad university
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری دانشگاه شهید بهشتیکارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
شاپا
2228-59382322-1321




