تأثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکت ها
(ندگان)پدیدآور
رضایی, فرزینعازم, حامدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر رابطه بین اهرم مالی و عملکرد شرکت هامی پردازد. برای این منظور، نمونهای متشکل از 135 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره1381 مورد بررسی قرار گرفته است. با انجام تحلیل خوشهای سلسله مراتبی، شرکتهای مورد مطالعه - زمانی 1388از نظر نوع راهبرد تجاری به دو خوشهی رهبردر هزینه و متمایز ساز محصول تفکیک شدهاند. جهت تجزیه و(GMM) تحلیل ارتباط بین متغیرهای پژوهش، از رویکرد دادههای پانلی نامتوازن و روش گشتاورهای تعمیمیافتهاستفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ارتباط منفی و معنیداری بین اهرم مالی و عملکرد شرکتها وجود دارد.این یافتهها بر وجود اثرات متغیرهای تعدیلگرِ شدت رقابت در صنعت و راهبرد تجاری، بر رابطه بین اهرم مالی وعملکرد شرکت تأکید مینماید. این نتایج حاکی است، تأثیر اهرم مالی بر عملکرد، برای شرک تهای پیرو راهبردرهبری هزینه، نسبت به شرکتهای متمایزساز منفیتر است. از سوی دیگر، رابطه معنیدار و مثبتی نیز بین شدترقابت و عملکرد شرکتها مشاهده گردید.
کلید واژگان
راهبرد رهبری هزینهراهبرد تمایز
شدت رقابتی
اهرم مالی
عملکرد
شماره نشریه
112تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتIslamic azad university
سازمان پدید آورنده
نداردندارد
شاپا
2228-59382322-1321




