• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدیریت واقعی سود و ارزش بازار سطح نگهداشت وجه نقد: نقش آفرینی فرضیه نظارت کارا و تلفیق تئوری های فریب کاری میان فردی و علامت دهی

    (ندگان)پدیدآور
    چهارمحالی, شهرامتوکل نیا, اسماعیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    745.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سطح نگهداشت وجه نقد شرکت، توجه روبه رشدی هم از جانب اعضای حرفه و هم از جانب دانشگاهیان به خود جلب نموده است. وجود نقایص در بازار، نشانگر این است که سطح نگهداشت وجه نقد شرکت دارای اثری قابل توجه بر بازار است. این در حالی است که وجود سازوکارهای نظارتی موثر در داخل و خارج شرکت، مانع سوءاستفاده از موجودی نقد شرکت و متعاقباً تخریب ارزش موجودی نقد می­شود. مدیریت واقعی سود، فرضیه نظارت کارا، تئوری فریب­کاری میان فردی و تئوری علامت­دهی از مقوله­های مطرح در فضای نظارتی و اعتمادسازی هستند که در مطالعه حاضر مورد توجه قرار گرفته­اند. در این مطالعه تلاش شد تا ضمن بررسی تأثیر مدیریت واقعی سود بر ارزش بازار سطح نگهداشت وجه نقد، تأثیر مالکیت نهادی فعال (به­عنوان مصداقی برای فرضیه نظارت کارا) و چرخش شریک موسسه حسابرسی (به­عنوان مصداقی برای تلفیق تئوری­های فریب­کاری میان فردی و علامت­دهی) بر رابطه مذکور بررسی گردد. به این منظور از داده­های 156 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1390 تا 1396 و مدل داده­های ترکیبی استفاده شد. نتایج بررسی­ها نشان داد که بازار، ارزشی مثبت برای سطح نگهداشت وجه نقد شرکت­ها قائل است و مدیریت واقعی سود، باعث می­شود که سرمایه­گذاران، ارزش کمتری برای سطح نگهداشت وجه نقد شرکت­ها قائل شوند. همچنین، فرضیه نظارت کارا و تلفیق تئوری­های فریب­کاری میان فردی و علامت­دهی، مورد تأیید قرار گرفتند.
    کلید واژگان
    ارزش بازار سطح نگهداشت وجه نقد
    مدیریت واقعی سود
    فرضیه نظارت کارا
    تئوری فریب‌کاری میان فردی
    تئوری علامت-دهی

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    انجمن حسابداری مدیریت ایران
    Iranian Management Acounting Association
    سازمان پدید آورنده
    گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
    گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران. (نویسنده مسئول)

    شاپا
    2322-5785
    URI
    http://jmaak.srbiau.ac.ir/article_15207.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/454890

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب