• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت
    • دوره 8, شماره 31
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت
    • دوره 8, شماره 31
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اولویت‌بندی و اعتباربخشی مدل جهت‌گیری انتخاب‌های ممکن فراروی کنشگران در نظریه حسابداری فرهنگی

    (ندگان)پدیدآور
    منصوری نیا, الهامفغانی ماکرانی, خسروآقااحمدی, قربانعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    729.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از مطالعه‌ی حاضر، تبیین مدل جهت‌گیری انتخاب‌های ممکن فراروی کنشگران در نظریه حسابداری فرهنگی و بررسی اولویت‌بندی و اعتباربخشی آن است. براساس نظریه پارسونز، مقوله‌های عام‌گرایی و خاص‌گرایی در نظریه حسابداری فرهنگی به عنوان یکی از انتخاب‌های ممکن فراروی کنشگران در محیط حسابداری به حساب می‌آید. روش مطالعه از نوع آمیخته بوده که از نظریه زمینه‌ای برای روش کیفی و روش پیمایشی برای جمع‌آوری داده‌های کمی و در قالب طرح اکتشافی انجام شده است. برای تحلیل داده‌ها از کدگذاری سه مرحله‌ای باز، محوری و انتخابی و نرم‌افزار MaxQDA10استفاده شد. داده‌ها پس از تجزیه و ترکیب در قالب 2 مقوله، 13مولفه و 68 شاخص دسته‌بندی شدند و مدل کاربردی طراحی گردید. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی از نوع هدفمند بوده و در آن از سوال‌های مناسب مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق استفاده شده است. یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشان می‌دهد که مقوله عام‌گرایی به ترتیب از مولفه امور جاری سازمانی با بیشترین وزن و مولفه پاسخگویی حرفه‌ای با کمترین وزن تشکیل شده است. همچنین مولفه قومیت‌گرایی با بیشترین وزن و مولفه منطقه‌گرایی با کمترین وزن مقوله خاص‌گرایی را تشکیل می‌دهند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مدل جهت‌گیری انتخاب‌های کنشگران نشان می‌دهد که عموماً خاص‌گرایی و مولفه‌های آن در مقایسه با عام‌گرایی، از توجه بیشتری برخوردار بوده و جایگاه مهمتری در محیط حسابداری با توجه به رویکرد حسابداری فرهنگی دارا می‌باشد.  
    کلید واژگان
    عام‌گرایی
    خاص‌گرایی
    حسابداری فرهنگی
    انتخاب‌های ممکن
    کنشگر

    شماره نشریه
    31
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    انجمن حسابداری مدیریت ایران
    Iranian Management Acounting Association
    سازمان پدید آورنده
    دانش‌آموخته دوره دکتری حسابداری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
    دانشیار گروه حسابداری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران(نویسنده مسئول)
    استادیار گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

    شاپا
    2322-5785
    URI
    http://jmaak.srbiau.ac.ir/article_14750.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/454876

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب