کاربرد مدلهای ABC و TOC در قیمتگذاری محصولات (مطالعه موردی: شرکت تولید محصولات لبنی هموطن)
(ندگان)پدیدآور
جوادپور, مهرانحمیدیان, محسنآخوندی, نسریننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تصمیمگیری برای قبول یا رد سفارشاتی که قیمت پیشنهادی آنها کمتر از قیمت فروش محصول و یا حتی کمتر از بهای تمام شده آن است از معضلاتی است که شرکتهای تولیدی را با چالش بزرگی روبرو میسازد. تصور غالب این است که فروش محصول به قیمتی کمتر از بهای تمام شده، شرکت را با زیان مواجه میسازد، اما موضوع، جنبههای دیگری دارد که نباید از نظر پنهان بماند. این پژوهش به منظور بررسی تصمیمگیری در خصوص پذیرفتن و یا رد سفارشاتی که بهای پیشنهادی آنها کمتر از قیمت تمام شده است با کمک مدلهای ABC و TOC انجام گرفته است. برای انجام پژوهش، شرکت تولید محصولات لبنی هموطن در سال 1395 انتخاب شده است. با محاسبه بهای تمام شده و حاشیه فروش خالص محصولات تولیدی شرکت مورد مطالعه به کمک مدلهای TOC و ABC و مقایسه نتایج به دست آمده از طریق مدل آماری آزمون t زوجی دو جامعه وابسته این نتیجه حاصل شد که مدل TOC در کوتاهمدت و برای سفارشات خاص، نتایج مربوطتری ارائه میکند. همچنین نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مدلهای TOC و ABC در تصمیمگیریهای فروش مکمل یکدیگر محسوب میشوند.
کلید واژگان
تئوری محدودیت (TOC)هزینههای ثابت
هزینههای متغیر
هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC)
هزینهیابی سنتی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده اقتصاد و حسابداری، تهران، ایراناستادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده اقتصاد و حسابداری، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده علوم پایه، تهران، ایران




