طراحی یک مدل شایستگی برای مدیران در راستای سود دهی سازمان،مورد مطالعه قطار شهری تهران
(ندگان)پدیدآور
بهشتی زواره, فرنازسلطانی, ایرجنیلی پور طباطبایی, سیدعلیاکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیشتر تحقیقات انجام شده در خصوص ارایه یک مدل شایستگی با نگاهی کلی بر ویژگیهای رفتاری و انتخاب و دسته بندی ویژگیها بر مبنای نظریات کارمندان و متخصصین درون و برون سازمانی صورت گرفته اند و کمتر تحقیقی می توان یافت که به طور ویژه هدف سود دهی سازمان را در جهت انتخاب مدل شایستگی بررسی نموده و مبزان تاثیر گذاری آن را بر بهره وری و سود دهی سازمان بررسی نموده باشد. در این پژوهش با مطالعه تحقیقات انجام شده قبلی در دو حوزه منابع انسانی و مدیریت سود در حسابداری و با استفاده از چک لیست محتوائی به روش دلفی نود ونه مولفه شایستگی مدیریتی انتخاب شد. بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش تهیه گردید که بخش اول اطلاعات جمعیت شناختی و بخش دوم اهمیت هر یک از مولفه های شایستگی مدیریتی در سود دهی سازمان مورد پرسش قرار گرفت. جمعیت کل جامعه ی آماری 2141 نفر مدیران، معاونان، مشاوران، سرپرستان و کارشناسان قطار شهری بود، که حجم نمونه 326 نفر تعیین گردید. پرسشنامه توزیع و اطلاعات جمع آوری و تحلیل گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) در دو سطح آمار توصیفی واستنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصه های آماری مانندفراوانی ، درصد، میانگین و انحراف معیار، و در بخش آمار استنباطی آزمون تی تک نمونهای، آزمون تحلیل عاملی، آزمون همبستگی پیرسون و شاخص اولویت توسعه استفاده شد. نتایج: نشان میدهد بیشترین همبستگی بین اخلاق حرفه ای و تحول گرایی و کمترین همبستگی مربوط به مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر مشتری بود.
کلید واژگان
شایستگی مدیریتیسودآوری
مدل شایستگی
ویژگیهای رفتاری
اهداف سازمانی
قطار شهری
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دوره دکترای مدیریت، پژوهشکده شاخص پژوه، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)استادیار گروه مدیریت، پژوهشکده شاخص پژوه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، ایران (خوراسکان)
استادیار گروه مدیریت، پژوهشکده شاخص پژوه، اصفهان، ایران




