افشای اینترنتی اطلاعات مالی و ارزش شرکت: آزمون تجربی نظریه علامتدهی
(ندگان)پدیدآور
حسینی نوکنده, سیده فاطمهصفری گرایلی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریه علامتدهی استدلال میکند از آنجا که صورتهای مالی شرکت اطلاعات مثبت و منفی متعددی را برای تصمیمگیری استفادهکنندگان فراهم میآورد؛ لذا افشای اینترنتی اطلاعات مالی میتواند بر قیمت سهام و به تبع آن، ارزش شرکت تاثیرگذار باشد. بر اساس این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین افشای اینترنتی اطلاعات مالی و ارزش شرکت میپردازد. بدین منظور، برای محاسبه شاخص افشای اینترنتی از چک لیستی شامل 23 مورد افشاء که شرکتها میتوانستند به طور داوطلبانه در وبسایت خود به افشای آنها بپردازند، استفاده گردید. فرضیه پژوهش نیز با استفاده از نمونهای متشکل از 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1394 و با بهرهگیری از مدل رگرسیون چندگانه مبتنی بر تکنیک دادههای ترکیبی مورد آزمون قرارگرفت. مطابق با پیشبینی نظریه علامتدهی، نتایج پژوهش نشان میدهدکه افشای اینترنتی اطلاعات مالی باعث افزایش ارزش شرکت میشود. یافتههای پژوهش ضمن پر کردن خلاء پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه، میتواند برای سرمایهگذاران، سازمان بورس اوراق بهادار و سایر ذینفعان اطلاعات حسابداری در امر تصمیمگیری مفید باشد.
کلید واژگان
افشای اینترنتی اطلاعات مالیارزش شرکت
نظریه علامتدهی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجو کارشناسی ارشد حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.استادیار گروه حسابداری، واحد بندرگز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز، ایران. (نویسنده مسئول)




