بررسی تأثیر نام و نشان تجاری شرکت بر پایداری جریان های نقدی و سیاست تامین مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
علی احمدی, سعیدسروش یار, افسانهحقیقی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نام و نشان تجاری از جمله دارایی های نامشهودی است که پس از پذیرفته شدن توسط مشتریان، وفاداری آنان را به دنبال خواهد داشت. از آنجا که وفاداری مشتریان، زمینه ایجاد روابط پایدار و مراجعات ادامه دار مشتریان به شرکت را فراهم می سازد، ممکن است بر ثبات جریان های نقدی شرکت تأثیر گذارد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین نام و نشان تجاری با پایداری جریان های نقدی، میزان نگهداشت وجه نقد و سیاست تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع توصیفی- همبستگی است. دوره انجام پژوهش سال 1380 تا 1391 است و با استفاده از روش حذف سیستماتیک تعداد 80 شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که ارتباط نام و نشان تجاری با پایداری جریان های نقدی مثبت و با اهرم مالی و میزان نگهداشت وجه نقد معکوس و معنی دار است. از این رو، نتایج پژوهش نشان می دهد که با تقویت نام و نشان تجاری، پایداری جریان های نقدی بیشتر می شود و نیاز شرکت به تامین مالی خارجی کاهش می یابد.
کلید واژگان
نام و نشان تجاریپایداری جریان های نقدی
نگهداشت وجه نقد و سیاست تامین مالی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)عضو هیأت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرن
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان، ایرن




