شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر هزینههای کیفیت در فاز تولید انبوه محصولات خودروسازی (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو و سایپا)
(ندگان)پدیدآور
احتشام راثی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر به پیشرفت روزافزون علم مدیریت کیفیت و رقابت فشرده بازار که بهره وری را بیش از پیش حائز اهمیت نموده و با عنایت به اینکه سیستمهای حسابداری به هزینههای مشهود در فرآیندهای طراحی ، تولید ، ساخت و مونتاژ توجه خاصی داشته و پاسخگوی نیازهای هزینههای غیرمشهود نیز نمیباشند، بنابراین ضرورت وجود روشی برای محاسبه و کنترل هزینههای کیفیت بیش از پیش در برنامههای تولید انبوه احساس میشود.شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر هزینههای کیفیت در تولید انبوه محصولات در هر صنعتی از اهیمت بسزایی برخودار است و با در نظر گرفتن ارتباط داخلی فاکتورها و رتبهبندی گزینهها جهت بررسی هزینههای کیفیت در تولید انبوه صنایع خودروسازی ، میتوان بیش از پیش به اهمیت هزینههای کیفیت در فاز تولید انبوه پی برد.در این پژوهش پس از مرور ادبیات مرتبط و مشاوره با کارشناسان خبره خودروسازی ، عوامل موثر بر هزینههای کیفیت در تولید انبوه دو شرکت معتبر خودروسازی کشور( ایران خودرو و سایپا ) شناسایی گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که هزینه شکست داخلی یکی از عوامل موثر در افزایش هزینه خودروسازان کشور است و 59 درصد از کل هزینههای کیفیت را در بر میگیرد ، در حالیکه هزینه پیشگیرانه فقط 4 درصد از هزینههای کیفیت شرکت را تشکیل میدهد و این نکته نشان دهنده آنست که هزینههای پیشگیرانه کمترین درصد از هزینههای شرکتها است.
کلید واژگان
مدیریت هزینههزینهیابیکیفیت
تولید انبوه
هزینه پیشگیری و هزینه شکست داخلی و خارجی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
استادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین ، گروه مدیریت، قزوین ، ایرانشاپا
2322-5785Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
هزینه – کارآیی و بازیافت هزینه در خدمات اطلاع رسانی
هواوی (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1997-07-01)امروزه اطلاعات و دستیابی به آن برای جوامع آنقدر اهمیت یافته که نه تنها دارای ارزش معنوی و اجتماعی فراوانی است بلکه بسیاری از دولت ها و شرکتها به آن همچون کالایی باارزش که میتواند جایگزین کالاهای صنعتی و ... شود می نگرند. ...
-
سیر تکاملی هزینهیابی محصولات و خدمات
سجادی, سید حسین؛ اناری قرهقشلاقی, حامد؛ بابایی ورنوسفادرانی, محمد ابراهیم (انجمن حسابداری ایران مدیر مسئول و سردبیر: دکتر علی ثقفی مدیریت مجله و دبیرکل انجمن: ناصر پرتوی همکار اجرایی: مریم اصغرزاده بدرLicense Holder: Iranian Accounting Association Director & Editor-in-chief: Ali Saghafi(Ph.D) Director & Secretary General: Naser Partovi Editorial Assistant: Maryam Asgharzadeh Badr, 2019-09-23)این مقاله به بررسی ویژگیها، مزیتها و معایب هریک از سیستمهای هزینهیابی سنتی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت سنتی ، هزینهیابی بر مبنای فعالیت زمانگرا و عملگرا همراه با بیان دلایل سوگیری به سمت هریک از سیستمهای هزینهیابی ...
-
نقش هزینه های آموزشی دولت و خانوار در توسعه انسانیِ ایران
صنعتگران, شقایق؛ موسایی, میثم؛ کاظمی پور, شهلا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2018-12-22)در این پژوهش رابطه هزینه آموزشی دولت و خانوار با توسعه انسانیِ ایران در سال های 1394-1369 مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق اسنادی و پیمایشی از نوع تحلیل داده های ثانویه است. مقدار HDI از سایت UNDP و داده های مربوط به ...




