بررسی اثر نقدینگی بر سودآوری شرکت ها با رویکرد آزمون کرانهها (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو)
(ندگان)پدیدآور
قادری, کاوهقادری, سامانقادری, صلاح الدینقادرزاده, سید کریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر نقدینگی بر سودآوری شرکت خودرو سازی ایران خودرو میباشد. برای این منظور از دادههای سری زمانی برای سالهای منتهی به 1367-1390 با بکارگیری روش آزمون کرانهها و خود رگرسیونی با وقفههای توزیعی (ARDL) استفاده شده است. در این مطالعه علاوه بر شاخص های سنتی و قدیمی نقدینگی نظیر نسبت آنی و نسبت جاری، از شاخص های جدید و نوین آن شامل شاخص فراگیر نقدینگی، شاخص تطبیق سر رسید، شاخص مانده نقدی خالص و نهایتا شاخص دوره تبدیل وجه نقد تعدیل نشده استفاده شده است. همچنین در این راستا از سایر متغیرهای کنترلی مؤثر بر سودآوری از قبیل اهرم مالی و تولید ناخالص داخلی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که استفاده از شاخصهای جدید و نوین نقدینگی، شاخصهای مناسب تری برای بررسی ارتباط بین نقدینگی و سودآوری است. با توجه به استفاده از میانگین وزنی و دوره مطالبات و دوره بدهی های جاری و نیز توجه به مانده وجه نقد و اوراق بهادار و دوره تبدیل وجه نقد در محاسبه شاخص های جدید نسبت به شاخصهای سنتی پیشنهاد می شود که در مطالعات تجربی از شاخص های جدید نقدینگی نسبت به شاخص های سنتی استفاده شود.
کلید واژگان
سودآورینقدینگی
آزمون کرانهها
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه پیام نور (مسئول مکاتبات)دانشجوی دکتری رشته اقتصاد دانشگاه بابلسر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه حسابداری، تبریز، ایران
عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه پیام نور




