تعامل سازمانی حسابداری مدیریت و حاکمیت شرکتی: تبیین یک روش نوین برای تفسیر مشکل نمایندگی
(ندگان)پدیدآور
رهنمای رودپشتی, فریدونبیات, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله تئوری نمایندگی اقتصادی مسلط در حاکمیت شرکتی با تأکید بر تئوری سازمان به چالش کشیده میشود. مقاله بیان میکند که حسابداری مدیریت چگونه میتواند در حاکمیت شرکتی کاربرد داشته باشد. تئوری سازمانی پیشنهاد شده در مورد نمایندگی در ارتباط با سازمانهایی است که یک سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت در آنها استقرار یافته است. نتایج مقاله حاکی از آن است کهتئوری نمایندگی پیشرفت های زیادی در زمینه های تئوریکی و تعیین قراردادهای استخدامی بهینه و ایجاد انگیزش ایجاد نموده است. این تئوری همچنین مبنای علمی جهت به کارگیری تکنیک های مهم حسابداری مدیریت از قبیل ارزیابی عملکرد مدیران، اعطای پاداش، بودجه بندی و تضاد منافع و مشارکت در ریسک را فراهم کرده است. تحقیقات تجربی تئوری نمایندگی مدارک و مستندات قوی و علمی را نیز در زمینه های گوناگون حسابداری مدیریت، ارائه نموده است. در این مطالعه نشان داده می شود که تکنیکهای مبتنی بر حسابداری مدیریت استراتژیک میتواند برای استقرار هرچه بهتر حاکمیت شرکتی تدوین شود. تئوری نمایندگی سازمانی بیان میکند که تنش بین مباحث مربوط به مدیر ریسک پذیر و پیاده سازی استراتژی، میتواند به طور شایسته ای در توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک به کار رود. نتایج، شواهد لازم برای ارائه روش نوین برای تفسیر مشکل نمایندگی را تائید مینماید.
کلید واژگان
حسابداری مدیریتحاکمیت شرکتی
تئوری نمایندگی
تئوری سازمان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول و طرف مکاتبات)دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران




