آموزش از راه دور ، رهیافتی بدیل در نظام آموزش کارکنان
(ندگان)پدیدآور
زمانی, دکتر غلامحسینمقدسی, مهندس شهرامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه تغییراتی که مستمراً در جامعه رخ می دهد تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است . آموزش نیز مصون از این تغییرات نبوده است . پیشرفت در فن آوری های ارتباطی و افزایش افراد متقاضی آموزش ، آموزش را وادار به تغییر نموده است . آموزش از راه دور به عنوان راه حلی برای این چالش ها در قرن نوزدهم بوجود آمد و مسیری تکاملی طی کرده است . آموزش از راه دور نوعی روش ارتباطی با استفاده از رسانه به منظور یادگیری سیستماتیک است که در آن فراگیر و آموزشگر در مسافتی دور از یکدیگر قرار دارند. خصوصیت عمده آموزش از راه دور گفتگوی آموزش هدایتی است که نشانگر ارتباط دو طرفه و پیوسته بین فراگیر و آموزشگر است. نظام آموزش از راه دور همانند دیگر نظام های آموزشی دارای اجزایی است . اجزای اصلی این نظام با توجه به ویژگی های خاص خود شامل :
1- کارکنان آموزشی ، که آموزشگر رکن اصلی آن است ،
2- مؤسسه آموزشی که می تواند به صورت مستقل یا مرکب باشد.
3- رسانه و مواد آموزشی است که به صورت ساده و ترکیبی وجود دارد.
این رسانه ها در انواع انسانی ، چاپی و الکترونیکی می باشد . این پژوهش که از طریق مطالعه کتابخانه ای انجام شده است به بیان ضرورت ، تعاریف ، خصوصیات ، موارد کاربرد و اجزاء این نظام می پردازد. این مقاله پس از تشریح ضرورت ، تعاریف و ویژگی های نظام آموزش از راه دور به بررسی تفصیلی اجزاء ان پرداخته و در نهایت مدلی از اجزاء نظام آموزش از راه دور ارائه می دهد ، که از آن برای آموزش کارکنان می توان بهره گرفت.
کلید واژگان
آموزشآموزش از راه دور
رسانه ها و مواد آموزشی
کارکنان آموزشی
مؤسسات آموزشی
شماره نشریه
0تاریخ نشر
1998-02-201376-12-01




