بررسی آزمایشگاهی تأثیر ژئوسل در ظرفیت باربری خاکریزهای راهآهن
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, مرتضیروزبی نی, محمدرضاسورانی, سیدرسول
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در روش تقویت خاکریزهای خطوط ریلی به کمک ژئوسل، تعیین تعداد لایههای ژئوسل و تراز قرارگیری آنها نقشی کلیدی ایفاء میکند. از آنجا که در ادبیات فنی، تأثیر تعداد لایه و مشخصات ژئوسل در کنترل پایداری و نشست خاکریزهای راهآهن مشخصاً بررسی نشده است، در نوشتار حاضر با ساخت و بارگذاری ۶ خاکریز ۱۰ متری در مقیاس ۲۰:۱ آزمایشگاهی، تأثیر تعداد لایههای ژئوسل با ابعاد چشمهی $5times{5}$ سانتیمتر و ارتفاع ۵ سانتیمتر در پایداری آنها بررسی شده است. پس از اعمال بارگذاری یکنواخت افزایشی بر تاج خاکریز تا لحظهی گسیختگی، نتایج حاکی از افزایش ظرفیت باربری خاکریز و کاهش نشست متناسب با افزایش تعداد لایهی ژئوسل است؛ بهطوری که روند مذکور تا ۴ لایهی ژئوسل بهصورت افزایشی و پس از جایگذاری لایهی پنجم روندی کاهشی داشته است. میزان افزایش باربری با جایگذاری ۴ لایهی ژئوسل نسبت به خاکریز بدون ژئوسل ۳۸٫۶٪ و میزان کاهش نشست تاج در باربری یکسان ۳۷٪ بوده است.
کلید واژگان
ژئوسلخاکریز راهآهن
پایداری خاکریزها
کنترل نشست
افزایش باربری
مدل آزمایشگاهی
اصلاح خاک- بهسازی خاک – خاک مسلح
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی راه آهن- دانشگاه علم و صنعت، ایراندانشکده مهندسی راه آهن- دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشکده مهندسی عمران -دانشگاه علم و صنعت ایران
شاپا
2676-47682676-4776



