• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران
    • 33.2, 1.2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران
    • 33.2, 1.2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثر زاویه تورّب در پل‌های ممتد مرکب بتنی-فولادی تحت بارگذاری آیین‌نامه ی ایران و آشتو

    (ندگان)پدیدآور
    نوری, غلامرضااحمدی, زاهد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.922 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به تفاوت رفتار سازه‌یی پل‌های با زاویه‌ی تورب نسبت به پل‌های عادی، محاسبه‌ی دقیق پاسخ نسبت به بارهای وارده ضروری است. در این نوشتار، اثر زاویه‌ی تورب(کجیٓـ بیه) در پل‌های ممتد مرکب بتنیٓـ فولادی تحت اثر بارگذاری آیین‌نامه‌ی ایران و آشتو بررسی کامل شده است. بدین منظور بیش از ۷۲ پل ممتد مرکب فولادیٓـ بتنی ۲ دهانه با نسبت ابعادی ۱، ۱٫۵۵ و ۱٫۸۲ و زاویه‌ی بیه‌ی صفر الی ۶۰ درجه با استفاده از روش اجزاء محدود مدل‌سازی شده است. سپس نسبت‌های لنگر خمشی و نیروی برشی، ضرایب توزیع، تأثیر آرایش دیافراگم‌ها در ضرایب توزیع تحت اثر بارگذاری بار کامیون استاندارد آشتو و بار عادی آیین‌نامه‌ی ایران برآورد و مقایسه شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهند که با افزایش زاویه‌ی تورب، لنگرهای پایه‌ی میانی در شاه‌تیرهای داخلی و خارجی کاهش می‌یابد. در بارگذاری براساس آیین‌نامه‌ی ایران، این کاهش در زاویه‌ی تورب ۲۰ درجه، حدود ۸٪ بوده است؛ اما با افزایش زاویه‌ی تورب در زاویه‌ی ۴۵ درجه، به حدود ۳۰٪ رسیده است. مقایسه‌ی نتایج لنگر خمشی نشان داده است که بارگذاری آیین‌نامه‌ی ایران نسبت به بارگذاری آیین‌نامه‌ی آشتو در پل‌های بیه‌دار ممتد ۲ دهانه، محافظه‌کارانه‌تر است. همچنین نیروی برشی در تکیه‌گاه‌های پایه‌ی میانی در اثر افزایش زاویه‌ی بیه در شاه‌تیرهای خارجی افزایش و در شاه‌تیرهای داخلی کاهش می‌یابد.
    کلید واژگان
    زاویه‌ی بیه
    تورب عرشه
    پل ممتد
    ضریب توزیع

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی شریف
    Sharif University of Technology
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه خوارزمی
    دانشکده فنی و مهندسی - دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    2676-4768
    2676-4776
    URI
    https://dx.doi.org/10.24200/j30.2017.1117
    http://sjce.journals.sharif.edu/article_1117.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451884

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب