مقایسه اثر زاویه تورّب در پلهای ممتد مرکب بتنی-فولادی تحت بارگذاری آییننامه ی ایران و آشتو
(ندگان)پدیدآور
نوری, غلامرضااحمدی, زاهدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به تفاوت رفتار سازهیی پلهای با زاویهی تورب نسبت به پلهای عادی، محاسبهی دقیق پاسخ نسبت به بارهای وارده ضروری است. در این نوشتار، اثر زاویهی تورب(کجیٓـ بیه) در پلهای ممتد مرکب بتنیٓـ فولادی تحت اثر بارگذاری آییننامهی ایران و آشتو بررسی کامل شده است. بدین منظور بیش از ۷۲ پل ممتد مرکب فولادیٓـ بتنی ۲ دهانه با نسبت ابعادی ۱، ۱٫۵۵ و ۱٫۸۲ و زاویهی بیهی صفر الی ۶۰ درجه با استفاده از روش اجزاء محدود مدلسازی شده است. سپس نسبتهای لنگر خمشی و نیروی برشی، ضرایب توزیع، تأثیر آرایش دیافراگمها در ضرایب توزیع تحت اثر بارگذاری بار کامیون استاندارد آشتو و بار عادی آییننامهی ایران برآورد و مقایسه شده است. نتایج حاصل نشان میدهند که با افزایش زاویهی تورب، لنگرهای پایهی میانی در شاهتیرهای داخلی و خارجی کاهش مییابد. در بارگذاری براساس آییننامهی ایران، این کاهش در زاویهی تورب ۲۰ درجه، حدود ۸٪ بوده است؛ اما با افزایش زاویهی تورب در زاویهی ۴۵ درجه، به حدود ۳۰٪ رسیده است. مقایسهی نتایج لنگر خمشی نشان داده است که بارگذاری آییننامهی ایران نسبت به بارگذاری آییننامهی آشتو در پلهای بیهدار ممتد ۲ دهانه، محافظهکارانهتر است. همچنین نیروی برشی در تکیهگاههای پایهی میانی در اثر افزایش زاویهی بیه در شاهتیرهای خارجی افزایش و در شاهتیرهای داخلی کاهش مییابد.
کلید واژگان
زاویهی بیهتورب عرشه
پل ممتد
ضریب توزیع
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه خوارزمیدانشکده فنی و مهندسی - دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2676-47682676-4776




