تبیین جامعه شناختی علل تحول فرش ایرانی در دوره صفویه
(ندگان)پدیدآور
آزاد ارمکی, تقیمبارکی, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هنگام مطالعه فرش ایرانی از پیدایش فرش پازیریک تاکنون، به گواه دادههای تاریخی و تخصصی بیشمار، یک دوره زمانی مشخص در تاریخ ایران وجود دارد که تحول فرش ایرانی را در تمامی ابعاد ( شیوه تولید، میزان تولید، نقش مایهها، طرحها و غیره) در پی داشته است. اگر فرش ایرانی را به مثابه یک نشانه در نظر بگیریم با در نظر گرفتن ارتباط میان امر نمادین با امر اجتماعی، این سوال ایجاد میشود که اگر این نشانه (فرش ایرانی) در دورهای خاصی از تاریخ (صفویه) متحول شده است، این تحول تحت چه شرایط و در چه زمینههای اجتماعی و اقتصادی صورت پذیرفته است؟ هدف این است که با رویکردی جامعهشناسانه با استفاده از تحلیل سامانههای اجتماعی، این مدعا که«فرش ایرانی ماحصل ترکیب پیچیدهای از عوامل تاریخی، اجتماعی و ایدئولوژیک است» تبیین گردد. روش این جستار «تاریخیت باوری» با استفاده از بررسیهای اسنادی میباشد.
کلید واژگان
بافتار اجتماعی صفویانتاریخیتباوری
فرش ایرانی
مناسبات تجاری
وساطت های زیبایی شناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیTehran University, Faculty of Social Science
سازمان پدید آورنده
استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانعضو هیئت علمی جهاددانشگاهی واحد استان مرکزی




