تحلیل جامعهشناختی مفهوم مرگ در موج نو سینمای ایران
(ندگان)پدیدآور
معقولی, نادیاشیخ مهدی, علیقبادی, حسینعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحرک اجتماعی یکی از مضامین مورد توجه فیلمسازان موج نو سینمای ایران در سالهای پیش از انقلاب بوده است. در این سالها به دلیل تحولات اقتصادی و اجتماعی و تلاش دولت برای مدرنیزاسیونِ ساختار سنتی اجتماع، تحرک اجتماعی نوینی در جامعه رخ داده که در فیلمهای فیلمسازان معترض آن دوره مورد انتقاد قرار میگیرد. در این مقاله سه فیلم، که با مرگ ضد قهرمان به پایان رسیده، از منظر تحرک اجتماعی بررسی میشوند. بنابراین زاویه دید کارگردان فیلمهای مورد بررسی را در نمایش مرگ این قهرمانان و ارتباط مرگ این افراد با تحرک اجتماعی در جامعه ایرانی آن زمان مورد تحلیل قرار میدهیم. در تحلیل فیلمها از نظریات گلدمن و دو شیوه نقد بروننگر و دروننگر استفاده شده است.
کلید واژگان
ایرانتحرک اجتماعی
سینمای ایران
مرگ
موج نو سینمای ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیTehran University, Faculty of Social Science
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنرنویسنده مسئول، استادیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی




