• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی هنر و ادبیات
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی هنر و ادبیات
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تجارت بر توسعه هنر نقاشی جلفای اصفهان در عصر صفوی

    (ندگان)پدیدآور
    نرسیسیانس, امیلیا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    387.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله از دیدگاه تاریخ اجتماعی هنر و با به‌کارگیری روش زایتگیست که بررسی زمینه تاریخی-اجتماعی را در پیدایش هنر جدید اجتناب‌ناپذیر می‌کند، نگاشته شده است؛ لذا این تحقیق برای دست‌یابی به شرایط تاریخی-اجتماعی موضوع مورد بحث از منابع اولیه (کتب و اسناد) قرون هفده، هجده و نوزده و منابع ثانویه در زمینه تاریخی- اجتماعی ظهور و توسعه هنر نقاشی مدرن توسط هنرمندان ارمنی جلفای اصفهان قرن هفدهم، که به علت کوچ اجباری ارامنه به شهر اصفهان در سال ???? توسط شاه عباس صفوی به اصفهان آورده شده بودند، نگاشته شده است. در این مقاله به این مسئله پرداخته خواهد شد که چگونه اعطای امتیازات تجاری از سوی شاه صفوی باعث رشد و رونق روزافزون تجار ارمنی در اصفهان شد و چگونه دامنه قدرت تجاری جوامع قومی ارامنه به سبب موضوع فوق‌الذکر به شهرهای مهم اروپایی گسترش یافت و چگونه سفرهای متعدد تجار آن‌ها را با هنر اروپایی و به خصوص نقاشی آشنا کرد و اقامت در سکونت‌گاه‌های اروپایی مزین به نقاشی، چه تأثیری بر آن‌ها در راستای تشویق هنر نقاشی به سبک مدرن گذاشت. مقاله با ترسیم اوضاع تاریخی– اقتصادی این دوره سعی خواهد کرد تا زمینه مادی به‌کارگیری نقاشی مدرن را به مثابه یک نیاز تا آن حد که هنرمندان سرآمدی در هنر نقاشی تربیت شوند و آثار چشم‌گیری در خانه‌های تجار و اغنیا و همچنین کلیسا‌ها به صورت نقاشی‌های دیواری به سبک مدرن برای تزیین از خود به جا گذارند، استخراج کند و نهایتاً سعی خواهد کرد روند فرهنگ مادی و معنوی و یا به عبارتی دیگر پیوند تجارت و هنر از سوی یک قوم مهاجر را در یک بافت کاملاً جدید در دیاسپورا نشان دهد و نیز می‌کوشد بر اساس شواهد تاریخی نشان دهد که می‌ناس نقاش ارمنی‌الاصل اصفهانی طلایه‌دار نقاشی مدرن در ایران است و سابقه نقاشی مدرن ایران نه به قرن نوزدهم بلکه به قرن هفدهم میلادی در این مرز و بوم می‌رسد.
    کلید واژگان
    اصفهان
    تجارت
    دورة صفوی
    رضا عباسی
    سبک فرنگی مآب
    قرن هفدهم
    می‌ناس
    مهاجرت
    نقاشی دیواری
    هنر مدرن.

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-02-20
    1390-12-01
    ناشر
    دانشکده علوم اجتماعی
    Tehran University, Faculty of Social Science
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه انسان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران

    شاپا
    2538-5046
    URI
    https://jsal.ut.ac.ir/article_24612.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451105

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب