از مادرانگی همچون اسطوره تا بحران مادرانگی خوانشی نشانهشناختی بر بازنماییِ مادرانگی در سینمای ایرانِ پس از انقلاب
(ندگان)پدیدآور
خالق پناه, کمالمیرزاوندیان, فاطمهرحیمی, مبیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این نوشتار بررسی برساخت مادرانگی، با توجه به ساختار ایدئولوژیکِ فیلمهای منتخب در سینمای ایرانِ پس از انقلاب است. پرسش بنیادینِ این مقاله پرسش از بازنماییِ ایدئولوژیکِ مضمون مادری است. برای بررسی این موضوع، منظومهای از مقولههای مطالعات جامعه شناختی زنان در زمینۀ بازنماییِ مادرانگی همچون مادری، مادرانگی، غریزۀ مادرانگی، تجربۀ مادرانگی، مادرانگی متکثر و اسطورهای را به وام گرفتهایم. ایدۀ نظری مقاله این است که سینما در ایران، مادرانگی را به مثابۀ یک تقابل برساختی به تصویر میکشد. در تداومِ کار با استفاده از روش نشانهشناسیِ انتقادیِ جان فیسک، فیلمهای «مادر»، «مهرِ مادری»، «دعوت»، «گیلانه» و «من مادر هستم» مورد بررسی واقع شدهاند. خوانش نشانهشناختیِ این فیلمها، بیان از این دارد که سینمای ایران تحول مادرانگی را در از اسطوره مادرانگی تا بحران مادرانگی را بازنمایی میکند و در این زمینه مادرانگی را همچون نشانه ای در حال تحول که معنای آن در ارتباط با امور بیرونی و نه درونی زنان همچون مردسالاری، اسطوره-های فرهنگی، طبقاتی و طردشده بر میسازد.
کلید واژگان
نشانه شناسیِبحران مادرانگی
اسطوره مادری
مادرانگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیTehran University, Faculty of Social Science
سازمان پدید آورنده
گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستانجامعه شناسی دانشگاه کردستان
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه کردستان




