نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی مددی, مهرنوشfa_IR
dc.contributor.authorمریدی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T01:39:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T01:39:58Z
dc.date.available1399-08-01T01:39:56Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T01:39:58Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-27en_US
dc.date.submitted1395-09-07fa_IR
dc.identifier.citationعلی مددی, مهرنوش, مریدی, محمدرضا. (1396). تاریخ غایب زنان نقاش ایران مطالعه جامعه شناختی زنان نقاش؛ از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی. جامعه شناسی هنر و ادبیات, 9(1), 79-107. doi: 10.22059/jsal.2017.221214.665454fa_IR
dc.identifier.issn2538-5046
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jsal.2017.221214.665454
dc.identifier.urihttps://jsal.ut.ac.ir/article_64573.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451040
dc.description.abstractمطالعه تاریخ هنرهای تجسمی کشور ایران نشان از ناگفته‌هایی دارد که زنان هنرمند در آن از سهم بسیار کمی برخوردارند. در واقع مطرح کردن این پرسش تاریخی توسط لیندا ناکلین که «چرا هیچ هنرمند زن مهمی در تاریخ وجود نداشته است؟» چالشی را ایجاد می‌کند که می‌توان در پی آن بدون در نظر گرفتن جغرافیای خاص به این مهم پرداخت. هدف از این مقاله بررسی حضور زنان نقاش و زیبایی‌شناسی جنسیتی نقاشی آنها در فاصله دو انقلاب مهم ایران، یعنی انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی است. بر پایه مولفه‌های ناکلین بر حضور کم‌رنگ زنان نقاش، بدیهی است کنش‌های نقاشانه و تعیین سطح کیفی آثار این نقاشان زن، علاوه بر افزونی حضورشان در این دوره تاریخی از توجه دور مانده باشد. افزون بر این تاثیر حضور برخی از زنان نقاش در دانشکده‌ها و هنرستان‌ها با آغاز دوران پهلوی و ایجاد موجی جدید از شیوه‌های نوین در امر آموزش نیز در تاریخ هنر مغفول مانده است. در این مقاله سعی شده با استفاده از تحلیل‌های جنسیتی در آثار نقاشان زن، به الگوهای قابل تاملی دست پیدا کنیم. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد شاخص‌هایی چون «مدرنیسم مردانه و جنسیت غایب»، «بازتولید نگاه مردانه»، «بازاندیشی ذهن زنانه» و «جنسیت گرای منفعل» نقاشی زنان را به گروه‌های مختلفی تقسیم کرده است. همچنین مطالعه آثار زنان نقاش تا پیش از انقلاب اسلامی، تنوعی از نگرش‌های متفاوت در ارتباط با نوسانات اجتماعی و تحولات چشمگیر هنری از شیوه‌های سنتی و کلاسیک تا بهره‌مندی از آموزه‌های مدرنیسم را در بر می‌گیرد.fa_IR
dc.format.extent2072
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم اجتماعیfa_IR
dc.publisherTehran University, Faculty of Social Scienceen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی هنر و ادبیاتfa_IR
dc.relation.ispartofSociology of Art and Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jsal.2017.221214.665454
dc.subjectزنان نقاشfa_IR
dc.subjectنقاشی معاصر ایرانfa_IR
dc.subjectجنسیت زداییfa_IR
dc.subjectجنسیت گرایی منفعلfa_IR
dc.subjectجنسیت گرایی بازاندیشانهfa_IR
dc.titleتاریخ غایب زنان نقاش ایران مطالعه جامعه شناختی زنان نقاش؛ از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر و منتقدfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue1
dc.citation.spage79
dc.citation.epage107


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد