تأملی در فلسفة آفرینش انسان در نظام تربیتی اسلام
(ندگان)پدیدآور
آهنگران, محمدرسولنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
برخی از صاحبنظران، فلسفه یا علت خلقت انسان را در نظام تربیتی اسلام، رسیدن او به کمال مطلق میدانند. با توجه به اینکه خالق حکیم در هدفش نه غیر مقدور، بلکه باید مقدور و ممکن باشد، و از طرف دیگر انسان دارای عقل است و هیچگاه غیر مقدور را هدف فعالیتهای خود قرار نمیدهد، لذا رسیدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفة خلقت انسان اشتباه است و باید تعبیر مزبور اصلاح شود. برخی از صاحبنظران، فلسفه یا علت خلقت انسان را در نظام تربیتی اسلام، رسیدن او به کمال مطلق میدانند. با توجه به اینکه خالق حکیم در هدفش نه غیر مقدور، بلکه باید مقدور و ممکن باشد، و از طرف دیگر انسان دارای عقل است و هیچگاه غیر مقدور را هدف فعالیتهای خود قرار نمیدهد، لذا رسیدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفة خلقت انسان اشتباه است و باید تعبیر مزبور اصلاح شود.
کلید واژگان
حکمتعلت نهایی
فلسفة خلقت.
کمالات ملازم
لغو
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-04-211388-02-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده فقه و فلسفه، گروه فلسفه، پردیسقم، دانشگاهتهرانشاپا
2008-70632423-6233




