نسبیگرایی در هرمنوتیک فلسفی گادامر
(ندگان)پدیدآور
فیاضی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ادعاهای اصلی هرمنوتیک فلسفی گادامر، نسبیگرا نبودن آن است. اما این هرمنوتیک در سه ساحت به نسبیگرایی دچار خواهد بود. اولین ساحت، مربوط به حقیقت و واقعیت بوده که به دلیل تعریف پدیدارشناختی گادامر از حقیقت، این هرمنوتیک گرفتار نسبیگرایی در واقعیت است. دومین و سومین ساحت، به معنا و فهم مربوطند که به اینترتیب هرمنوتیک فلسفی او گرفتار نسبیگرایی معناشناختی و نسبیگرایی فهمشناختی هم هست. گادامر تلاش کرده است که با مبنا قرار دادن سنت و زبان که به هم مربوطند، بر اساس مبنای عمومیتگرایی، از نسبیت تخلص یابد، ولی با شرایطی که برای زبان و سنت برشمرده و آنها را متغیر دانسته است و تأثیر آن بر افق هر مفسر را نیز متفاوت میداند، در عمل نتوانسته است مبنای مناسبی برای مطلقگرا شدن هرمنوتیک خود فراهم کند.
کلید واژگان
گادامرنسبیگرایی
نسبیگرایی فهمشناختی
نسبیگرایی معناشناختی
هرمنوتیک فلسفی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، قم، ایرانشاپا
2008-70632423-6233




