نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسینی, سیدشهاب الدینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T01:31:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T01:31:15Z
dc.date.available1399-08-01T01:31:14Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T01:31:15Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-26en_US
dc.date.submitted1398-02-06fa_IR
dc.identifier.citationحسینی, سیدشهاب الدین. (1399). بررسی تطبیقی مسئلۀ شر در مکتب حکیم سبزواری و مکتب عرفانی مولوی. مجله علمی " فلسفه دین ", 17(1), 115-136. doi: 10.22059/jpht.2019.280022.1005657fa_IR
dc.identifier.issn2008-7063
dc.identifier.issn2423-6233
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jpht.2019.280022.1005657
dc.identifier.urihttps://jpht.ut.ac.ir/article_73737.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/450522
dc.description.abstractیکی از اموری که خاستگاه الحاد در جهان غرب شده و از دغدغه‌های ادیان و مکاتب فلسفی بوده، پاسخ به پرسش شر است. اصلی‌ترین پرسش این است که آیا شرور در مکتب فلسفی حکیم سبزواری و مکتب عرفانی مولوی امری وجودی است یا عدمی؟ اگر امری وجودی است، با خیر محض بودن خداوند و با قدرت و علم الهی حتی با مسئلۀ سنخیت بین علت و معلول چگونه سازگار است؟ حکیم سبزواری، شرور را امر عدمی، ولی مولوی شرور را امر وجودی و عینی (objective) می‌داند و برای تبیین دیدگاه خود، ابتدا شرور را نسبی می‌داند نه مطلق، و وجود موجود، به خدا نسبت داده می‌شود و شرور با واسطه به خدا منتسب‌ هستند، زیرا لازمۀ محدودیت و ماده است، چون موجود وقتی تنزل کند، وجود تنزل‌یافته، محدودیت دارد و محدودیت و مادیت این تصادم‌ها را دارد و گریزی از آن نیست، آنگاه از توصیف به تجویز می‌پردازد و پذیرش رنج‌ها را برای تکامل آدمی لازم می‌داند، نگارنده ابتدا دیدگاه این دو حکیم و عارف را تبیین کرده و به مقایسه و بررسی دیدگاه‌ها پرداخته است و در نهایت نگاه عرفانی مولوی را واقع‌بینانه‌تر و به سلامت روان نزدیک می‌داند.fa_IR
dc.format.extent628
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس فارابی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی " فلسفه دین "fa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophy of Religionen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jpht.2019.280022.1005657
dc.subjectحکیم سبزواریfa_IR
dc.subjectشر عدمیfa_IR
dc.subjectمولویfa_IR
dc.subjectوجودی بودن شرfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی مسئلۀ شر در مکتب حکیم سبزواری و مکتب عرفانی مولویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue1
dc.citation.spage115
dc.citation.epage136


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد