نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهرنیا, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T01:29:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T01:29:29Z
dc.date.available1399-08-01T01:29:29Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T01:29:29Z
dc.date.issued2017-09-23en_US
dc.date.issued1396-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-20en_US
dc.date.submitted1395-03-31fa_IR
dc.identifier.citationمهرنیا, حسن. (1396). تبیین و بررسی رویکرد هگل نسبت به رابطۀ علم و دین. مجله علمی " فلسفه دین ", 14(3), 633-650. doi: 10.22059/jpht.2017.210212.1005371fa_IR
dc.identifier.issn2008-7063
dc.identifier.issn2423-6233
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jpht.2017.210212.1005371
dc.identifier.urihttps://jpht.ut.ac.ir/article_64491.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/450411
dc.description.abstract<em>دیرزمانی است که میان برخی از دانشمندان و متکلمان غربی نزاع سختی در باب حوزه و قلمرو و همچنین اعتبار و وثاقت علم و دین درگرفته است. در طول سده‌های گذشته، هر یک از این دو قلمرو از اینکه دیگری را به‌مثابۀ یک دانش و معرفت واجد حقیقت در نظر بگیرند، طفره رفته‌اند و دلایل فراوانی در رد و محکومیت دیگری ارائه کرده‌اند. از این‌رو در نوشتار حاضر ضمن تأکید بر این نکته که پیشرفت علمی جوامع بشری لزوماً با سکولاریسم ارتباطی ندارد، با نظر به کل نظام فکری هگل، دیدگاه وی در زمینۀ رابطة علم و دین بررسی خواهد شد. به باور هگل، معرفت و آگاهی بشر بر اساس یک سیر دیالکتیکی تاریخی پیوسته در حال تکامل بوده و متناسب با بسط و پیشرفت آن، علم و دین نیز توأمان و با تناظر یک‌به‌یک دچار تحول و پویایی شده‌اند. به بیان دیگر، او با اشاره به مراحل چهارگانة تکامل تمدن‌ها و مراتب استکمال ادیان در بستر تاریخ، بر این باور است که در هر دوره‌ای از تاریخ جهان، میان علم و دین آن زمان، تعامل و ارتباط نزدیکی وجود داشته و این دو</em><em>در هیچ دوره‌ای به هیچ عنوان در تباین با هم نبوده‌اند. گرچه کامل‌ترین نوع تعامل میان علم و دین و مصداق تام و اتمّ این رابطه از نظر وی در مسیحیت پروتستان و دورة ژرمنی وجود داشته است. از این‌رو بر اساس رویکرد تعاملی و آشتی‌گرایانة هگل، علم و دین دو ساحت متفاوت تجلیات روح مطلق هستند و در طول تاریخ به‌صورت مشترک و به‌موازات هم به تعالی آگاهی بشر مدد رسانده‌اند. </em>fa_IR
dc.format.extent272
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس فارابی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی " فلسفه دین "fa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophy of Religionen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jpht.2017.210212.1005371
dc.subjectدینfa_IR
dc.subjectعلمfa_IR
dc.subjectگفت‌وگو و تعاملfa_IR
dc.subjectنزاع و تعارضfa_IR
dc.subjectهگلfa_IR
dc.titleتبیین و بررسی رویکرد هگل نسبت به رابطۀ علم و دینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فلسفه؛ پردیس فارابی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue3
dc.citation.spage633
dc.citation.epage650


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد