دوره 13, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • چکیده انگلیسی 

    پدیدآور نامشخص (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-06-21)

  • رهیافتی نو در مسئلۀ معنای زندگی در نظرگاه کرکگور 

    مروی, عاطفه؛ علیزمانی, امیرعباس (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-06-21)
    جستار حاضر پژوهشی است در حد توان دربارۀ جست‌وجوی معنای زندگی از دیدگاه کرکگور. پرسش معنای زندگی در عصر وی به‌طور آشکار مطرح نبوده است، ولی آثارش سرشارند از نظرهایی که دست به دست هم، معنای زندگی را می‌سازند. کرکگور نواندیشی ...

  • مبانی معرفت‌شناختی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت 

    شاکرین, حمیدرضا (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-06-21)
    هرگونه نظریه‌پردازی و الگوسازی برای پیشرفت بر بعضی از مبانی معرفت‌شناختی، جهان‌شناختی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی و ... استوار و آگاهانه یا ناآگاهانه از آن مبانی مستمد و مستفید است. الگوی اسلامی تمدن و پیشرفت‌ورزی نیز گریزی ...

  • تأملی در ادلۀ عقلی نظریۀ کسب 

    قدردان قراملکی, محمدحسن؛ قدردان قراملکی, علی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-06-21)
    نظریۀ کسب توسط ابوالحسن اشعری مطرح شده و مورد اقبال اکثریت اهل سنت قرار گرفته است. عالمان اشعری برای اثبات آن، افزون بر ادلۀ نقلی، به تقریر ادلۀ عقلی مختلفی مانند استحالۀ اجتماع دو علت بر معلول واحد، استناد به اطلاق صفت ...

  • بایسته‌‌های مفهوم‌شناسی در نصوصِ ‌دینی 

    علیدوست, ابوالقاسم (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-06-21)
    زمان تفسیر اسناد شرعی، عرف زمان صدور آن اسناد را واکاوی می‌کنیم. کتاب‌های لغت، رابط فهمندگان نصوص با عرف زمان صدور ادله هستند. مفهوم‌شناسی و معناشناسی از روش‌ها و بایسته‌هایی پیروی می‌کنند که عدم توجه به آن، انسان را به ...

  • بررسی و نقد ادلۀ فخر رازی وامامیه بر چگونگی تعیین امام 

    عسگری یزدی, علی؛ جوانمرد, بهنام (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2016-06-21)
    اشاعره و اکثر معتزله نصب امام را شرعاً بر مردم واجب می‌دانند. براین اساس تفسیر آنها از ضرورت امامت، دو قید دارد: اولاً وجوب را شرعی می‌دانند و نه عقلی و ثانیاً آن را از باب «وجوب علی الناس» می‌انگارند و برای اثبات این مدعا ...