دوره 16, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
کارکرد خدای قرآن در کفایت کاستیهای انسان
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)«الکافی» (کفایتکننده) نامی از نامهای نیکوی خداوند در قرآن است. کفایتگری و حفاظت آسمانی انسان به دست خدای قرآن، جلوهها و زوایایی متعدد دارد. آیات قرآن، خداوند را حمایتگر انسان در مقابل تهدیدهای طبیعت و اجتماع و کفایتگر ...
-
تناسخ و مسئلۀ تجربههای نزدیک به مرگ
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)امروزه اندیشمندان در مواجهۀ با مسئلۀ تناسخ، رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کردهاند، شاید تا یکصد سال پیش، بسیاری از مسائل از جمله تناسخ با رویکردی کاملاً عقلی و استدلالی بحث و بررسی میشد؛ ولی انسان امروزی در ...
-
بررسی تطبیقی مبانی انسانشناختی علوم انسانی غربی با اسلامی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)مطالعۀ انسان بهعنوان موضوع محوری علوم انسانی و پرداختن به مبانی انسانشناختی بهمثابۀ اساسیترین پیشنیاز تحول و تولید علوم انسانی اسلامی ضرورت و اهمیت دارد. پارادایمهای رایج در علوم انسانی غربی با محوریت اصالت انسان، ...
-
تبیین و نقد ماهیت زبان دینی از نگاه فیلیپس
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)فیلیپس از ناشناختارگرایان در خصوص باورهای دینی است. او با طرح ایدۀ مغالطۀ تعالی زبان دینی معتقد است که این زبان واجد خصوصیت غیرارجاعی بودن و غیرتوصیفی بودن و جدا بودن وجود واقعی از وجود منطقی در گزارههایش است. در این مقاله ...
-
تطبیق و نقد رویکرد فخر رازی و استیس به زبان دینی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)مطالعۀ تطبیقی رویکرد فخر رازی و استیس به زبان دینی، حاکی از این بوده که در حیطۀ روششناسی، تأکید آنها بر روش عرفانی و شهود دینی است. در حوزۀ توجیه باورهای دینی، رویکرد مبناگرایانه به گزارههای دینی داشتهاند. استیس کل دین ...
-
ساحت عقل در نگاه اشاعره
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)از آنجایی که نگاه فِرَق اسلامی دربارۀ گسترۀ عقل بشری در شناخت دین گوناگون است. این مقاله بر آن است تا در جهت پاسخ به این پرسشها که آیا اشاعره بر افکار ظاهرگرایانۀ خود باقی ماندند؟ یا عقل را ابزاری برای شناخت دین میدانند؟ ...
-
ساحتهای اخلاق در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر رویکرد حکومت دینی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نظریهای دینی شکل گرفت و قانون اساسی آن نیز بر پایههای مفاهیمی دینی مانند توحید، عدالت، امامت و معاد تدوین شد. از سوی دیگر قانون اساسی بستر تنظیم نهادهای بنیادین و ارزشهای اولین و تضمینکننده ...
-
واقعنمایی احکام عقل عملی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2019-06-22)یکی از تقسیمات عقل، تقسیم به عقل عملی و نظری است، در معنای این دو اصطلاح اختلافنظرهایی وجود دارد و فارغ از این اختلاف، مدرکات عقلی گاهی مربوط به هستیها و گاهی مربوط به بایدها و حسن و قبحها هستند، عقل با چه فرآیندی به ...



