• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی " آمایش سرزمین "
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی " آمایش سرزمین "
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بهبود توزیع فضا- مکانی فروشگاه‌های زنجیره ای در شهر تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    مبارکی, امیداسمعیل پور, مرضیهیاوری, زیبا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    779.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از اصول توسعۀ پایدار شهری، دستیابی عادلانۀ عموم شهروندان به خدمات شهری مورد نیاز است و اصولاً این مهم زمانی محقق می‌شود که اراضی و منابع مختلف شهری، به‌طور برابر میان واحدهای فضایی و اجتماعی شهر تخصیص یابد؛ کاربری‌های خدماتی و تجاری به دلیل اینکه مورد استفادة روزمرة ساکنان شهر هستند، مکان‌یابی و توزیع فضایی آن‌ها در شهرها بسیار مهم است. توزیع مناسب فروشگاه‎‌های زنجیره‌ای، نقشی بسزای در کاهش هزینه‌های حمل و نقل، عرضة سریع کالاها و خدمات، دسترسی مناسب به پارکینگ و سایر خدمات مکمل شهری دارد. یک فروشگاه زنجیره‌ای از چندین فروشگاه خرده‌فروشی تحت مالکیت مشترک و متمرکز تشکیل می‌شود. هدف پژوهش حاضر بهبود توزیع فضا- مکانی فروشگاه‌های زنجیره­ای در تبریز است. برای این منظور نخست شاخص­های مکان­یابی فروشگاه‎های زنجیره­ای از طریق منابع و اسناد موجود شناسایی شده، سپس، از طریق روش تجزیه‌وتحلیل کمّی و فضایی با به‌کارگیری قابلیت سیستم اطلاعات جغرافیایی، توزیع فروشگاه‌های زنجیره­ای در مناظق شهری تبریز بررسی شد. برای تحلیلی جامع شش معیار به‌کار گرفته شد، تراکم جمعیت، نوع ارتباطات، مرکزیت، کاربری­های سازگار (فضای سبز، پارکینگ، کاربری‌های فرهنگی، کاربری‌های بهداشتی و درمانی، پذیرایی و جهانگردی) تعادل محلی و شعاع دسترسی. بعد از آماده­سازی لایه­های مربوط به شاخص­های یادشده، با به‌کارگیری ابزارهای تحلیلی در محیط نرم‌افزار Arc Map این لایه‌ها تلفیق شدند و لایة نهایی استخراج شد. نتایج نشان داد الگوی توزیع فروشگاه­های زنجیره­ای در تبریز تصادفی است و الگوی خاصی ندارد. همچنین، در مکان­یابی فروشگاه­های موجود معیارهای مکان­یابی به نحو مطلوب مراعات نشده است.
    کلید واژگان
    تبریز
    توزیع فضایی
    فروشگاه زنجیره‌ای
    مکان‌یابی
    طرح ریزی و برنامه ریزی مناطق شهری(آمایش شهری)

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    پردیس فارابی دانشگاه تهران
    College of Farabi, University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
    استادیار، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران

    شاپا
    2008-7047
    2423-6268
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jtcp.2020.291816.670033
    https://jtcp.ut.ac.ir/article_74821.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/450069

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب