امکانسنجی و سنجش بُرد سرمایهگذاری عرصههای گردشگری استان آذربایجانغربی
(ندگان)پدیدآور
تقیلو, علی اکبرآفتاب, احمدسلطانی, ناصر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
الگوهای نوین توسعه، بر مدار توسعۀ گردشگری و بهرهگیری از تنوعهای مکانی –فضایی استوار هستند. بنابراین، شناسایی ظرفیتها و توانمندیهای مختلف فضاهای جغرافیایی در کانون توجه برنامهریزان توسعه برای جذب سرمایه و سرمایهگذاری قرار دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر امکانسنجی برد سرمایهگذاری عرصههای گردشگری با تأکید بر استان آذربایجانغربی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش بررسی آن توصیفی– تحلیلی است و برای تجزیهوتحلیل فضایی دادهها از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، GIS و شاخص تایل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از کل عرصههای گردشگری، حدود 45/12 درصد دارای برد سرمایهگذاری ملی و بینالمللی و حدود 68/18 درصد دارای برد سرمایهگذاری ملی و محلی است. همچنین حدود 45/17 درصد از کل عرصههای گردشگری نیز نسبتاً مناسب بوده و دارای برد محلی سرمایهگذاری است. همچنین از نظر کارشناسان، عوامل مؤثر در برد سرمایهگذاری منابع گردشگری اهمیت متفاوتی (شاخص تایل برابر با 55/0) دارند و عرصههایی که با معیارهایی همچون شهر، زیرساختها و خدمات شهری همجوار هستند، برد بیشتری در مقایسه با سایر عرصهها دارند.
کلید واژگان
آذربایجانغربیپتانسیلهای گردشگری
سرمایهگذاری
فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
GIS
ارزیابی پروژه ها و برنامه های اجرایی آمایش سرزمین
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایراندکتری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
استادیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
2008-70472423-6268



