بررسی الزامات ورود موفق به بازار برای شرکتهای دانشبنیان نوپا (موردمطالعه شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران)
(ندگان)پدیدآور
روحانی راد, شایانطیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شواهد نشان میدهند که روند تجاریسازی و ورود به بازار در شرکتهای دانشبنیان نوپا، چندان امیدوارکننده نیست. همچنین پیچیدگی و اهمیت این موضوع در مورد فناوریهای پیشرفته با ویژگیهای منحصربهفردی همچون سرعت فزاینده تولید دانش، کوتاه بودن چرخه عمر فناوری و اندک بودن فاصله زمان پژوهش تا عرضه محصول به بازار، دوچندان میباشد. هدف انجام این پژوهش تعیین الزامات ورود شرکتهای دانشبنیان نوپا به بازار میباشد. این پژوهش با اتخاذ رویکردی کاربردی و توصیفی-پیمایشی، برای جمعآوری اطلاعات به توزیع پرسشنامه در میان 86 شرکت دانشبنیان موفق حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مستقر در پارک علم و فناوری تهران، پارک علم و فناوری مدرس و مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهید بهشتی) پرداخته است. همچنین برای بررسی ابعاد متغیرهای مورد مطالعه و سنجش روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیههای پژوهشی از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، الزامات ورود موفق شرکتهای مزبور به بازار به ترتیب ابعاد سازمانی، عوامل محیطی و فردی میباشند. همچنین رتبهبندی مؤلفهها بیانگر اهمیت بیشتر مؤلفههای توانمندیهای استراتژیک، توانمندی بازاریابی و فروش و منابع انسانی در بُعد سازمانی؛ مؤلفههای نهادهای حمایتی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی اقتصادی و فناوری در بُعد عوامل محیطی و مؤلفههای فردی ذهنی مدیر، فردی شخصیتی مدیر و بین فردی مدیر در بُعد فردی میباشد.
کلید واژگان
ورود به بازارشرکتهای دانشبنیان نوپا
فناوری
فناوری اطلاعات و ارتباطات
اشاعه نوآوری های فناورانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران.دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
شاپا
2008-50602345-444X




