تاثیر پیشزمینه های سازمانی بر نوآوری استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگر پویاییهای محیطی و رقابتپذیری (مورد مطالعه شرکتهای حاضر در INOTEX)
(ندگان)پدیدآور
دانشور دیلمی, محمدرضاطیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسیناسدی خانقاه, شیریننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تاثیر پیش زمینههای سازمانی بر نوآوری استراتژیک است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که پویاییهای محیطی و رقابتپذیری چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثباتگرایی، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 25 پرسش میان نمونه آماری توزیع شد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان ایرانی شرکتکننده در هفتمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری (INOTEX) در تابستان 1397 است که شامل 240 شرکت میباشند که بر اساس فرمول کوکران 144 شرکت به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که پیش زمینههای سازمانی که شامل منابع انسانی تعهدمحور، ارتباط میان بخشهای سازمانی و تمرکز زدایی در تصمیمگیری است، بر نوآوری استراتژیک موثر هستند. همچنین پویاییهای محیطی و رقابتپذیری نیز در رابطه بین پیشزمینههای سازمانی و نوآوری استراتژیک نقش تعدیلگری ایفا میکنند و شدت رابطه را افزایش میدهند.
کلید واژگان
پیشزمینه های سازمانینوآوری استراتژیک
پویایی های محیطی
رقابتپذیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
کارشناس ارشد مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران
شاپا
2008-50602345-444X




