تأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریه انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی
(ندگان)پدیدآور
عشوری کیوانی, مریمفکور ثقیه, امیرمحمدملک زاده, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری موجب تحول در فعالیتهای اقتصادی و بانکی شده است چنانچه خدمات بانکداری اینترنتی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد، انجام سرمایهگذاریهای جدید در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بانکها توجیه نداشته و باعث اتلاف سرمایه و منابع میشود. در این میان بانکها باید با بکار بردن نظریههای مربوط به پذیرش تکنولوژی، شرایط را برای ترویج استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی در بین مشتریان مهیا نمایند. این مطالعه به دنبال آن است به بررسی تأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریهی انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی در مشتریان بانک صادرات مشهد بپردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و دادهها از طریق پرسشنامهای با طیف 5 گزینهای لیکرت که شامل 36 سؤال بود، جمعآوری گردید. جامعهی آماری، مشتریان بانک صادرات در شهر مشهد که با بانکداری اینترنتی آشنا هستند میباشند. حجم نمونه 384 نفر است که بهتصادف از بین مشتریان انتخابشدهاند. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آموس انجام شد. نتایج نشان میدهد که تنوع و شهود بر سهولت استفادهی ادراکشده و سودمندی ادراکشده اثر مثبت معنادار دارند. همچنین اثر سازگاری و مزیت نسبی بر نگرش کاربر در استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تائید شد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی:انتشار نوآوریبانکداری اینترنتی
باورهای مبتنی بر کارایی
پذیرش فناوری
صنعت بانکداری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology
سازمان پدید آورنده
-عضو هیئت علمی/ دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیئت علمی/ دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2008-50602345-444X




