شناسایی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت دانشمحور شدن شرکتهای تولیدی ایران بر اساس روش نظریه زمینه ای
(ندگان)پدیدآور
انصاری, منوچهرحق شناس گرگابی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت در دانشمحور سازی شرکتهای تولیدی ایران با استفاده از نظریه بنیانی است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها با 38 نفر از کارشناسان و مدیران معاونت علمی و فناوری و مدیران باسابقه شرکتهای موجود در پارک علم و فناوری شهرک پردیس و دانشگاه تهران و خبرگان علمی مصاحبههای عمیقی انجام گرفت. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، نیل به نقطه اشباع نظری بود. تمامی افرادِ حجم نمونه موردمطالعه با رویکرد هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل دادهها طی سه مرحله به انجام رسید و درنهایت، مدل پارادایمی عوامل کلیدی موفقیت دانشمحور سازی شرکتهای ایرانی شکل گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق 7 مؤلفه کلیدی درونی و بیرونی شناسایی شدند که عبارتاند از دولت (بسترسازی کسبوکار، نظارت، ایجاد زیرساخت و ...)، دانشگاهها (نقش پژوهشی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، مراکز رشد وابسته)، مراکز آموزشی و مشاورهای (آموزشهای کسبوکار، مدیریتی، فنی)، ویژگیهای سازمانی (فرهنگ، ساختار، فرآیند)، مشتریگرایی، سرمایه لازم (جذب سرمایه) و درنهایت نیروی انسانی خلاق، دانشور و متخصص.
کلید واژگان
دانشمحور شدنعوامل کلیدی موفقیت
شرکتهای دانشبنیان
اقتصاد دانشبنیان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه ایران و فرانسهمشاور و برنامه ریز سازمان- محقق- مشاور مجلس شورای اسلامی
شاپا
2008-50602345-444X




