برنامه ریزی راهبردی توسعة گردشگری شهرستان بانه
(ندگان)پدیدآور
حاتمی نژاد, حسینشیخی, عبدالهرحمتی, خسروشریف زاده اقدم, ابراهیمنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری از عوامل مهم عمران نواحی و فعالیتی ارزآور و متعادلکننده است که موجب توسعة اقتصادی و اجتماعی در سطح منطقه میشود و توسعة آن بر پایة برنامهریزی صحیح گردشگری همواره عامل مؤثری در بهبود کیفیت زندگی مردم بوده است. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی شناسایی پتانسیلهای طبیعی و انسانی گردشگری شهرستان بانه و اتخاذ استراتژیهایی برمبنای این پتانسیلها، جهت توسعة گردشگری این شهرستان است. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها نیز مبتنی بر روشهای اسنادی و پیمایشی است. بدینترتیب، دادههای تحقیق از دو گروه جامعة آماری (مسئولان و نخبگان) جمعآوری شد. برای تحلیل عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر شهرستان بانه و تدوین استراتژیهای توسعه، مدل SWOT و برای اولویتبندی استراتژیها نیز مدل ترکیبی ANP-SWOT و نرمافزار Super Decision بهکار رفته است. بر پایۀ نتایج اولویتبندی، استراتژیِ «تأکید بر توسعة گردشگری تجاری ـ خرید به دلیل 1. موقعیت تجاری ویژة بانه در شمال غرب کشور، 2. داشتن بازارچة مرزی، و 3. توانمند بودن شهرستان برای توسعة این نوع گردشگری جهت افزایش تعداد گردشگران با انگیزة سفر تجاریـ بازرگانی و خرید» با بالاترین امتیاز (357/0SO1:) بهمنزلة بهترین استراتژی و درواقع استراتژی اصلی توسعة گردشگری شهرستان بانه مشخص شد. همچنین استراتژیِ «برنامهریزی در راستای جذب گردشگران خارجی از کردستان عراق با توجه به حجم بالای تردد مسافر بین حکومت خودمختار کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فرصتهای تجاری بهوجودآمده در اقلیم کردستان عراق» با (336/0SO3:) بهمنزلة استراتژی جایگزین انتخاب شد.
کلید واژگان
برنامهریزی راهبردیتوسعة گردشگری
شهرستان بانه
ANP-SWOT
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهرانکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان
شاپا
2423-69262423-6918




