• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه گردشگری شهری
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه گردشگری شهری
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برنامه ‏ریزی راهبردی توسعة گردشگری شهرستان بانه

    (ندگان)پدیدآور
    حاتمی نژاد, حسینشیخی, عبدالهرحمتی, خسروشریف زاده اقدم, ابراهیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.266 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی مستقل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    گردشگری از عوامل مهم‏ عمران نواحی و فعالیتی ارزآور و متعادل‌کننده است که موجب توسعة اقتصادی و اجتماعی در سطح منطقه می‌شود و توسعة آن بر پایة برنامه‏ریزی صحیح گردشگری همواره عامل مؤثری در بهبود کیفیت زندگی مردم بوده است. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی شناسایی پتانسیل‏های طبیعی و انسانی گردشگری شهرستان بانه و اتخاذ استراتژی‏هایی برمبنای این پتانسیل‏ها، جهت توسعة گردشگری این شهرستان است. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی ‏تحلیلی است. روش جمع‏آوری داده‏ها نیز مبتنی بر روش‏های اسنادی و پیمایشی است. بدین‏ترتیب، داده‏های تحقیق از دو گروه جامعة آماری (مسئولان و نخبگان) جمع‏آوری شد. برای تحلیل عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر شهرستان بانه و تدوین استراتژی‏های توسعه، مدل SWOT و برای اولویت‏بندی استراتژی‏ها نیز مدل‏ ترکیبی ANP-SWOT و نرم‏افزار Super Decision به‏کار رفته است. بر پایۀ نتایج اولویت‏بندی، استراتژیِ «تأکید بر توسعة گردشگری تجاری ـ خرید به دلیل 1. موقعیت تجاری ویژة بانه در شمال غرب کشور، 2. داشتن بازارچة مرزی، و 3. توانمند بودن شهرستان برای توسعة این نوع گردشگری جهت افزایش تعداد گردشگران با انگیزة سفر تجاری‌ـ بازرگانی و خرید» با بالاترین امتیاز (357/0SO1:) به‏منزلة بهترین استراتژی و در‌واقع استراتژی اصلی توسعة گردشگری شهرستان بانه مشخص شد. همچنین استراتژیِ «برنامه‏ریزی در راستای جذب گردشگران خارجی از کردستان عراق با توجه به حجم بالای تردد مسافر بین حکومت خودمختار کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فرصت‏های تجاری به‌وجود‌آمده در اقلیم کردستان عراق» با (336/0SO3:) به‏منزلة استراتژی جایگزین انتخاب شد.
    کلید واژگان
    برنامه‏ریزی راهبردی
    توسعة گردشگری
    شهرستان بانه
    ANP-SWOT

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‏ریزی شهری، دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‏ریزی شهری، دانشگاه تبریز
    کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‏ریزی شهری، دانشگاه زنجان

    شاپا
    2423-6926
    2423-6918
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jut.2015.55832
    https://jut.ut.ac.ir/article_55832.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/449736

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب