ارزیابی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران رویدادهای بومی- فرهنگی در مقصد گردشگری رامسر
(ندگان)پدیدآور
محمدی, مصطفیمیرتقیان رودسری, سیّد محمّدناسوتی, مهشیدنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
رویدادها بهعنوان یکی از رو به رشدترین بخشها و مهمترین محصول گردشگری و نیز راهحلی برای جوانسازی مقصدهای گردشگری و جذب گردشگران بیشتر به آن شناخته میشوند. در این راستا، شناخت فرآیندی که بهواسطه آن، یک رویداد بتواند نقش مهمی را در رضایت و وفاداری گردشگران ایفا نماید، ضرورت دارد. تحقیق حاضر باهدف شناخت و ارزیابی نقش عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به رویدادهای منتخب مقصد گردشگری رامسر صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر، کاربردی، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس تکنیک حداقل مربعات جزیی بوده است. جامعه آماری تحقیق، گردشگران بازدیدکننده ازاینرویدادهای بودند. تعداد نمونه 400 نفر در نظر گرفته شد و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS25 و SmartPLS2 صورت پذیرفت. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ (895/0) تأیید گردید. از تحلیل عاملی تأییدی برای اطمینان از اعتبار مدلهای اندازهگیری استفاده شد. نیکویی برازش مدل (GOF) برابر با 364/0 بود که نشان از اعتبار قوی مدل تحقیق داشت. بر اساس یافتهها، بهجز فرضیه اول (تأثیر اصالت رویدادها بر کیفیت رویدادها)، هشتم (تأثیر کیفیت رویدادها بر ارزش رویدادها) و یازدهم (تأثیر کیفیت رویدادها بر اعتماد به رویدادها)، سایر فرضیهها تأیید شدند و مشخص گردید متغیرهای مربوطه نقش مهمی را در وفاداری به رویدادهای منتخب مقصد گردشگری رامسر ایفا مینمایند.
کلید واژگان
گردشگری رویدادهارویدادهای فرهنگی- بومی
وفاداری
مقصد رامسر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراندانشجوی دکتری گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
شاپا
2423-69262423-6918




