نقش و تصویر زن در بازی های الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
شاوردی, تهمینهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بازی وسیلهای برای « اجتماعی شدن» یا آشناسازی افراد با هنجارهای رایج در یک جامعه است تا بتوانند این هنجارها را درک کنند و در رفتار خود به کار ببرند.
بازی های الکترونیکی نقش قابل توجهی در پرکردن اوقات فراغت کودکان ونوجوانان دارند و نیمة دهة 1980 را باید نقطه عطف موفقیت این گونه بازی ها به حساب آورد. بررسی ها حاکی از آن است که امروزه سه عنصر خشونت، هیجان و جنسیت، عمدهترین موضوعات این بازی ها هستند. بررسی محتوای این بازی ها از زاویه اجتماعی، نشانگر تأثیری است که روی برداشت کودکان از نقش جنسیت دارد. زیرا در این بازی ها زنان اغلب در نقش هایی منفعل ظاهر میشوند و در موارد افراطی، شکل قربانی را به خود می گیرند. در حالی که مردان نقشی فعال و آغاز کنندة عملیات بازی را دارند .
همچنین این بازی ها برای پسران ، جذابیت بیشتری دارد و تمایلات دختران را در نظر نگرفته است. به همین دلیل بازی های کامپیوتری بیشتر جنبه سرگرمی مردانه دارد و دختران تمایل کمتری برای پرکردن اوقات فراغت خود از این طریق دارند.
کلید واژگان
بازی های الکترونیکیبچه ها
خشونت
زنان
نقش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2002-08-231381-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
فوق لیسانس جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامیشاپا
2538-31322538-3124




