بازنمایی ماهیت قدرت در میان مدیران آموزشی زن: تدوین چارچوبی نظری
(ندگان)پدیدآور
غلامی, خلیلشیربگی, ناصرحسینی, دلسوزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به دنبال واکاوی ماهیت قدرت و تدوین چارچوبی نظری در میان مدیران زن مدارس بود. پارادایم معرفتشناسی انتقادی با رویکرد کیفی و راهبرد نظریة دادهبنیاد مورد استفاده قرار گرفت. براساس نمونهگیری نظری و هدفمند، مصاحبة نیمهساختارمند با مدیران زن، مدیران مرد و همچنین مردانی که همسر شاغل داشتند، انجام شد. پس از پیاده کردن و کدگذاری سهمرحلهای متن مصاحبهها، تبعیض نهادی بهمنزلة هستة اصلی و مرکزی تحقیق شکل گرفت. زمینهها و شرایط علی و مداخلهگر عبارت بودند از: ساختارهای سیاسیـ قانونی، فرهنگی و ذهنی. همچنین، مسئولیتهای خانوادگی و اداری و بسترهای آموزشی و رسانهای بهمنزلة عوامل واسطهای در تقویت مردسالاری مورد نظر بودند. زنان برای مقابله با این وضعیت هژمونیک از یک طرف و توانمندسازی خود از طرف دیگر، نوعی امیدواری معرفتی را در فلسفة شخصی خود تقویت کرده بودند.
کلید واژگان
توانمندسازیروابط قدرت
مدیریت آموزشی
مطالعات زنان
مطالعات زنان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار علوم تربیتی دانشگاه کردستاندانشیار علوم تربیتی دانشگاه کردستان
کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان
شاپا
2538-31322538-3124




