• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زن در توسعه و سیاست
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زن در توسعه و سیاست
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آنچه زنان و مردان می خواهند: تحلیل جامعه شناختی تفاوت های جنسیتی در ترجیحات همسریابی اینترنتی

    (ندگان)پدیدآور
    شکوری, علیشفیعی, زینب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    497.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی- کاربردی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقالۀ حاضر به یکی از جنبه‏های مهم همسریابی اینترنتی در ایران، یعنی تأثیر تفاوت‌های جنسیتی بر ترجیحات همسرگزینی در فضای مجازی، می‏پردازد. جنسیت و تفاوت‌های جنسیتی در همسریابی اینترنتی همواره محور بحث‏ها بوده است، اما در ایران این مطالعات سابقه‌ای طولانی ندارند. مطالعۀ حاضر با رویکردی کمّی انجام گرفته و یافته‏های آن از سایت همسریابی طوبی، که یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ آنلاین است، استخراج شده است. سایت همسریابی طوبی نوعی شبکة اجتماعی بر محور همسرگزینی است و مشاهدة اطلاعات و داده‏های این سایت برای همة کاربرانی که پروفایل دارند امکان‌پذیر است. در این پژوهش، از اطلاعات پروفایل همۀ کاربران سایت در سال1390، که از طریق دو نرم‌افزار R و Sequel pro پالایش شده‌اند، استفاده شده و نمونه‌گیری انجام نشده است. بنابراین، ترجیحات همسر‏گزینی 84 هزار کاربر از شهرها و استان‏های مختلف کشور جمع‏آوری و ابعاد مختلف تفاوت‏های جنسیتی در ترجیحات همسریابی آنلاین از این طریق شناسایی شده است. تحلیل‏های آماری استفاده‌شده در این مقاله به گونه‏ای انتخاب شدند که برای همۀ افراد در فرهنگ‏های مختلف در یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ قابل اجرا باشند. دو عامل اصلی، کیفیت‏های شخصی/ والدینی (شامل صداقت، مهربانی، ایمان، وفاداری، اهل سفر و تفریح بودن) و کیفیت‏های جذابیت/ منزلت اجتماعی (شامل وضعیت ظاهری مناسب، تحصیلات، وضعیت مالی مناسب، وضعیت خانوادگی مناسب، تهرانی‏بودن) از میان تعداد زیادی از ترجیحات همسرگزینی انتخاب شدند. در‌مجموع، مردان به وضعیت ظاهریِ مناسب، صداقت، تعهد و وفاداری، بیش از زنان و زنان به تهرانی‌بودن، تحصیلات، ایمان، وضعیت خانواد‏گی، وضعیت مالی بیش از مردان اهمیت می‏دهند.
    کلید واژگان
    ترجیحات زنان
    ترجیحات مردان
    ترجیحات همسرگزینی
    تفاوت‏های جنسیتی
    همسریابی اینترنتی
    مطالعات زنان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی دانشگاه تهران

    شاپا
    2538-3132
    2538-3124
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2015.55991
    https://jwdp.ut.ac.ir/article_55991.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/447515

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب