تحلیل جنسیتی تأثیر تربیت خانوادگی بر ایستارهای دموکراتیک (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
رهبرقاضی, محمودرضاامام جمعه زاده, سیدجوادعارفیان جزی, علینوع مدرک
Textپژوهشی- کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بشر، از اوان پیدایش تا کنون، نظام های سیاسی مختلفی را تجربه کرده است. اما در این میان هیچ نظامی تاکنون به اندازة نظامهای دموکراتیک جایگاه ویژهای نداشته است. از سوی دیگر، به نظر میرسد پیشرفت و توسعة عمیق سیاسی در جوامع در جهت رسیدن به اهداف تعیینشده، که از هرگونه افراط و تفریط به دور باشد، خصوصاَ در عرصة اجتماع و سیاست، بدون توجه به ساختار خانواده و روشهای تربیتی حاکم در آنها میسر نخواهد بود. حال، هدف این پژوهش بررسی تأثیر روشهای تربیتی مختلف در درون خانوادهها بر روی ایستارهای دموکراتیک در بین شهروندان مرد و زن شهر اصفهان در سال 1394 است. با تقسیم روشهای تربیتی به سه نوع شیوههای مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیرانه، نتایج نشان میدهد که روشهای مقتدرانه با ضریب 49/0 باعث افزایش ایستارهای دموکراتیک میشود، اما روشهای مستبدانه با ضریب 18/0- باعث کاهش ایستارهای دموکراتیک در بین شهروندان میشود. از سوی دیگر، یافتهها نشان میدهد که هرچند بین مردان هر دو شیوة تربیتی مستبدانه و مقتدرانه با ایستارهای دموکراتیک آنها ارتباط داشتند، بین زنان، فقط روش تربیتی مقتدرانه بر روی ایستارهای دموکراسیخواهی آنان تأثیر میگذاشت و باعث افزایش این نوع ایستارها در بین آنان میشد. سرانجام، نتایج نشان میدهد که روش سهلانگارانه تأثیری در افزایش یا کاهش ایستارهای دموکراتیک ندارد.
کلید واژگان
ایستارهای دموکراتیکتربیت سهلانگارانه
تربیت مستبدانه
تربیت مقتدرانه
علوم سیاسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهاندانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2538-31322538-3124




