سنجش تأثیر آموزش شهروندی بر توانمندسازی زنان (مطالعۀ موردی: منطقۀ 6 شهرداری تهران)
(ندگان)پدیدآور
نجار نهاوندی, مریمآبخوش, معصومه
نوع مدرک
Textپژوهشی- کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهرداری تهران براساس رویکرد محلهمحوری به ارائۀ آموزشهای شهروندی جهت توانمندی زنان پرداخته است. با وجود گستردگی و هزینۀ زیاد این آموزشها، تحقیقات منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است. ازاینرو، بررسی رابطۀ آموزشهای ارائهشده بر سطح توانمندی زنان هدف اصلی این تحقیق است. روش تحقیق پیمایشی و جامعۀ آماری 7000 نفر از زنان محلۀ جهاد شهرداری منطقۀ 6 هستند. حجم نمونه 384 نفر (192 نفر از زنان آموزشدیده و 192 نفر از زنان آموزشندیده) است که با روش نمونهگیری تصادفی و سهمیهای انتخاب شدهاند. تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که ضریب آلفای قابل قبولی دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین مشارکت، آگاهی از مسائل بهداشتی، حقوق و وظایف شهروندی، و میزان مهارت زندگی زنان آموزشدیده و آموزشندیده تفاوت معناداری وجود دارد و زنان آموزشدیده وضعیت مطلوبتری دارند؛ اما درخصوص رابطۀ بین آموزشهای ارائهشده در حوزۀ سلامت و آسیبهای اجتماعی تفاوتی بین زنان مشاهده نشد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رابطۀ مثبت و قوی بین میزان تحصیلات و میزان توانمندسازی زنان برقرار است. نتایج آزمون خیدو نیز نشان داد بین وضعیت تأهل و وضعیت شغلی با میزان تأثیر آموزش بر توانمندسازی زنان رابطه وجود ندارد.
کلید واژگان
آموزش شهروندیتوانمندی زنان
حقوق و وظایف شهروندی
محلۀ جهاد
محلهمحوری
مشارکت
مطالعات زنان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهرانکارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه تهران
شاپا
2538-31322538-3124



