| dc.contributor.author | سیمایی صراف, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T00:23:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T00:23:53Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T00:23:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T00:23:53Z | |
| dc.date.issued | 2020-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-07-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-04-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سیمایی صراف, حسین. (1399). هنجارهای حقوقی / فقهی کرونایی؛ مبانی مشروعیت هنجارها و خاستگاه قانونی هنجارسازان. فصلنامه تحقیقات حقوقی, 23, 163-180. doi: 10.22034/jlr.2020.185099.1654 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1024-0772 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jlr.2020.185099.1654 | |
| dc.identifier.uri | http://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_87574.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/447085 | |
| dc.description.abstract | چکیده<br />کشورها معمولاً از قبل برای مواجهه با بحران، تدابیری اندیشیده و با استفاده از تجربه بحران های مألوف گذشته ستاد یا سازمانی کارآمد برای مدیریت بحران ایجاد کرده اند. در ایران آخرین بار در تاریخ 7/5/1398، قانون مدیریت بحران مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب رسید. اما در ماجرای بحران کرونا، از ظرفیت این قانون استفاده نشد و نهاد جدیدی به پشتوانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی تاسیس شد که علاوه بر هماهنگی اجرایی بین دستگاههای مختلف حکومتی، به اقتضای ضرورت، مداخلات تقنینی هم کرده و بدون طی فرآیندهای قانون اساسی، قوانین و مقررات را تقیید، تخصیص و یا تعلیق کرده است. آن چه که به ستاد ملّی کرونا مشروعیت بخشیده و هنجارسازی های این ستاد را موجّه و مشروع کرده است، عمدتاً عنصر «ضرورت و اضطرار» است . ضرورت، اضطرار، عسر و حرج و سایر عناوین ثانوی و برخی قواعد حاکم دیگر مثل قاعده لاضرر، قواعد ثانویه ای هستند که باعث انعطاف پذیری و انطباق پذیری نظام های حقوقی با شرایط جدید و مستحدث می شوند. مدیریت کرونا این درس مهم را داشت که اثبات کرد - علیرغم ارزشمندی اصل تفکیک قوا و فایده مندی تکثّر آراء - وحدت دولت و یکپارچگی حکومت برای اداره کشور، یک ضرورت است.<br />در عین حال نگارنده معتقد است نهادها، روندها و فرآیندهای قانون اساسی جز در موارد خیلی ضروری و حیاتی، نباید نقض شوند و حتی الامکان باید از ظرفیت های قانونی کشور استفاده شود. <br />کلید واژه: کرونا، بحران، ضرروت، قواعد ثانوی | fa_IR |
| dc.format.extent | 304 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه تحقیقات حقوقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Law Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jlr.2020.185099.1654 | |
| dc.subject | کرونا | fa_IR |
| dc.subject | بحران | fa_IR |
| dc.subject | ضرروت | fa_IR |
| dc.subject | قواعد ثانوی | fa_IR |
| dc.subject | حقوق اسلامی | fa_IR |
| dc.title | هنجارهای حقوقی / فقهی کرونایی؛ مبانی مشروعیت هنجارها و خاستگاه قانونی هنجارسازان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.spage | 163 | |
| dc.citation.epage | 180 | |