شناخت نهاد پسینگآف در نظام کامن لا و تطبیق با حقوق ایران
(ندگان)پدیدآور
حبیبا, سعیدصادقی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اینکه امروزه از یک طرف شهرت علائم تجارتی اهمیت فراوانی برای مالکان علامت دارد و آنها هزینهی زیادی برای کسب و حفظ آن از آسیب صرف میکنند و از طرف دیگر به دلیل مشکل بودن اثبات ارکان سه گانه مسئولیت مدنی برای حمایت از علائم دارای حسن شهرت و نیاز به ایجاد حمایتی درخور برای این علائم، پیش بینی نهادهای حمایتی مانند پسینگآف جهت جلوگیری از نقض علائم تجارتی دارای حسن شهرت برای حمایت از صاحبان علامت تجارتی بسیار موثر است؛ به طوری که این نهاد در حقوق کامن لا از پیشینه طولانی برخوردار است. علائم تجارتی دارای حسن شهرت در صورت وجود شرایطی مشمول حمایت پسینگآف قرار میگیرند. اینکه چه علائمی و با چه شرایطی از طریق پسینگآف حمایت میشوند و اینکه آیا حقوق ایران این نظام حمایتی را پوشش میدهد یا خیر، در این مقاله بررسی خواهد شد و این موضوع تبیین میشود که علائم دارای حسن شهرت در صورت وجود احتمال گمراهی و ورود خسارت مشمول نهاد پسینگآف میگردند و از آنجایی که در قوانین فعلی ایران این نهاد وجود ندارد نیاز به ایجاد آن یا حمایت از این علائم به طور خاص ذیل قواعد منع رقابت غیرمنصفانه احساس میشود.
کلید واژگان
: پسینگآفحقوق نوشته
رقابت غیرمنصفانه
علامت تجارتی
کامن لا
حقوق مالکیت فکری
شماره نشریه
84تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
استاد تمام گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران ، ایران




