بررسی رابطه یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مسجد سلیمان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر رابطة بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مسجدسلیمــان را مورد بررسی قرار داده است.
روش: روش انجام پژوهش، توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل 820 نفر از کارکنان دیپلم و بالاتر از دیپلم ایـن شرکـت میشدند. نمونه مورد مطالعه شامل 260 نفری که بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای از جامعه یاد شده انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه اقتباس شده از تحقیقات قبلی بودند که با بررسی مجدد اعتبار و پایایی، پایایی پرسشنامه مدیریت دانش با 26 گویه و پایایی پرسشنامه یادگیری سازمانی با 24 گویه با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب 94/0 و 92/0 بهدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها پژوهش از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
یافته ها: نتایج بدسـت آمده از آزمون فرضیهها حاکی از تأیید هـر فرضیه پژوهش میباشد. این امر بیانگر این واقعیت است که بین یادگیری سازمانی و مؤلفههای آن شامل تفکرسیستمی، مدلهای ذهنی، چشمانداز مشترک، یادگیری تیمی و مهارتهای فردی با مدیریت دانش در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مسجدسلیمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
کلید واژگان
یادگیری سازمانیتفکر سیستمی
مدلهای ذهنی
چشمانداز مشترک
یادگیری تیمی
مدیریت دانش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayam Noor University
شاپا
2383-10492538-5356




