• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین قابلیت های مدیریت دانش در ارتباط با اثربخشی سازمانی (مورد مطالعه : سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور)

    (ندگان)پدیدآور
    صفری, ثنا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.080 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین قابلیت های مدیریت دانش و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور انجام شده ‌‌است. روش شناسی :روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع رگرسیون چندگانه بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور(462نفر) بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب،210 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ مدیریت دانش بات (2000)با پایایی(92/0=α) و پرسش‌نامه اثربخشی سازمانی پارسونز (1996)با پایایی(91/0=α) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد وضعیت مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی پایین تر از حد متوسط بوده و هم چنین بین تمامی مولفه های مدیریت دانش و نمره کل مدیریت دانش همبستگی وجود دارد . مولفه کسب دانش با توسعه دانش بیشترین همبستگی را با هم داشته اند. بین تمامی مولفه های اثربخشی سازمانی نیز همبستگی وجود دارد. مولفه مشروعیت با مولفه انطباق بیشترین همبستگی را با هم داشته اند.مولفه های شش گانه مدیریت دانش با مولفه های چهارگانه اثربخشی سازمانی با یکدیگر ارتباط مثبت و معنی داری دارند. در این میان مولفه کاربرد دانش با مولفه  انطباق کمترین همبستگی را با هم دارند و مولفه اشتراک دانش با مولفه انسجام با بیشترین همبستگی را با هم دارند.مدیریت دانش  با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معناداری(p بحث و نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان می­دهد از بین مؤلفه‌های مدیریت دانش ، مولفه کسب دانش در مقایسه با مولفه های دیگر سهم بیشتری در تبیین متغیر اثربخشی سازمانی دارد. در جامعه ی مورد مطالعه ، ویژگی های فردی جنسیت ، تحصیلات ، وضعیت استخدامی ، سن و تجربه ی کاری با مولفه های شش گانه ی مدیریت دانش و چهار مولفه اثربخشی سازمانی رابطه ی معنا داری نداشته اند.
    کلید واژگان
    مدیریت دانش
    اثربخشی سازمانی
    کارکنان
    مراکز آموزش عالی
    مدیریت دانش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payam Noor University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، مدیریت آموزش عالی ، دانشگاه پیام نور اسنتان تهران، ایران.

    شاپا
    2383-1049
    2538-5356
    URI
    http://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5255.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/446026

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب